Livets sinuskurva

Alla inlägg den 25 augusti 2012

Av Helena - 25 augusti 2012 23:21

Bröden blev färdiggräddade trekvart innan gästerna kom. Färskare kan det väl knappast bli? Jag hade hjälp av dottern som grädda bröden i två torra stekpannor, medan jag bakade ut. Yngsta gästen, Ida, snart tre år, gillade bröden skarpt. De andra också, tror jag.

 

 

 

Några kommentarer om sockermängden har kommit in. 2 kkp ska vara ungefär 2,5 deciliter. Man kan minska på det något, så jag tog knappt 2 dl sirap. Men socker- och fettmängden är för att brödet ska vara riktigt mjukt. Mer fett kan inte riktigt kompensera, för då blir brödet bara tungt och kompakt. Brödet smakar långt ifrån lika sött som vanlig sirapslimpa eller "Skogaholmslimpa".

 

 

 

Och ja, det blev några över till frukosten också!

Av Helena - 25 augusti 2012 09:36

Idag står bakning på schemat. Tunnbröd till surströmmingen. Kanongott att äta alldeles färskt och gott till frukost imorgon.


Och så ska vi visst städa också...

 

Men här kommer receptet. Kanske för den lite bakvana, eftersom det ine är så detaljerat, men ni fattar. (Bild kommer senare.)


Tunnbröd

 

1 l mjölk

 

2 kkp socker

 

1 hg jäst

 

1 tsk salt

 

½ påse anis stötes

 

9 hg rågsikt

 

8,5 hg vetemjöl

 

1 hg margarin smält

 

 

 

 

Jäs 1 gång. Baka ut.

 

Kavla + kruskavel.

 

Gräddas i torr stekpanna.

 

Stapla o lägg under duk.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards