Livets sinuskurva

Alla inlägg under augusti 2012

Av Helena - 23 augusti 2012 18:25

Det var ju idag jag skulle städa när jag kom hem...


Men jag var så sjukt trött, så jag orkade bara hjälpa till med maten. Fixandet stod dottern för, hon hade bestämt att vi skulle ha tacos, så hon fick göra grovgörat, efter en lite dålig planering. Vi lyckades i alla fall fixa något ätbart med det vi hade hemma: Orientbröd, tacofärs, keso, parmesanost, paprika tomater, oliver. Tacosås/salsa glömde vi, men mätta blev vi!

 

Snart ska jag iväg på kören, det måste bara orkas med. Städning kan man väl fixa imorgon? Eller tror ni att det bara försvinner en massa dammtussar och kalkränder?

 

I wish!

 

En sån där RUT skulle man ha!

Av Helena - 23 augusti 2012 16:11

Ett trötthetsanfall precis innan jag skulle sluta gjorde mig extra tacksam för nektarinen som jag hade med. När jag kom hem såg jag att det hade trillat massor av sommaräpplen, som ingen hade plockat upp. Men gräsklipparen hade tydligen gillat dem!

 

 

Björnbären mognar fort nu, så man måste nästan plocka varje dag, i alla fall varannan. Idag är helt klart en plockardag.

 

 

Men finaste överraskningen var ändå det mogna fikonet, som hade lossnat från trädet i uterummet. Jag trodde de skulle vara mörkare i moget tillstånd, men det var absolut PERFEKT!

 

 

Jag brukar vara lite trög på att äta frukt, men nu är det ju verkligen säsong för en massa godsaker!

 

Vad tycker du inte får saknas i frukt/bärväg i en trädgård?     

Av Helena - 22 augusti 2012 21:26

Jag är glad över att jag inte har mer än ett tjugotal projekt på gång. Det brukar vara fler! Nu är ett av projekten att sköta sömnen. Det har gått ganska bra den här veckan och ikväll ska jag också vara i säng före 22:00. Man kan säga att om jag sällan har svårt att somna på kvällarna, så är det tur om jag hinner hitta kudden innan ögonlocken faller igen nuförtiden!

 

Imorgon slutar jag tidigt och eftersom inte universitetskursen har dragit igång än, så får jag en alldeles egen eftermiddag, med tid för städning.

 

På fredag har vi marknad i byn och den vill man inte missa!

 

Så godnatt allihopa. Vi vill ju vara fräscha till helgen, eller hur?

 



Lånade en kuddbild från http://www.luxorlinens.com/

Av Helena - 22 augusti 2012 19:57

Jag handlade på vägen hem idag och det behövdes påfyllning av frukostmat, samt något till middag idag. Den där som helst ska vara klar en kvart innan man börjar med den...

 

Jag gjorde en enkel variant av lax i ugnen och enda missen var väl att jag kunde fräst pujon i förväg, så hade den blivit lite mildare. Här är receptet:

 

(Ner i formen på en gång:)

En purjolök skuren i bitar

Två pressade vitlöksklyftor

En matsked fiskfond

En matsked chilisås

En burk krossade tomater

 

Blanda alltihopa innan laxbitarna läggs på och saltas.

 

Ca 200 grader i ugnen.

Sätt på riset samtidigt som du ställer in laxen, så blir det klart precis före laxen och kan stå på eftervärme.

 

Servera med grönsaker.

 

 

Av Helena - 22 augusti 2012 19:16

Nu är det slut på friden här hemma. Det har nämligen varit rätt tyst sedan stämbygeln på den gamla trumpeten gick sönder... Problemet är åtgärdat. Ny Yamaha-trumpet uthämtad. Fattig mamma, lycklig dotter!

 

      

Av Helena - 22 augusti 2012 18:00

Att "inte ha något att sätta på sig" är helt klart ett I-landsproblem, i mitt hus.

Jag fick lite perspektiv på tillvaron idag.

En tankeställare.

Det kan jag behöva!

I min garderob är "en gammal trasa" något som jag oftast bara har tröttnat på...

...eller vuxit ur...

I någon annans garderob är just "en gammal trasa" något som man inte vill visa sig i.

Och hela garderoben är full av just sådana plagg.

 

Man borde skämmas, som inte är mer tacksam för det man har.

Av Helena - 22 augusti 2012 07:27

Skolfotografering idag.

Inget att ha på mig.

Kände mig som fjorton igen...

 

 

Av Helena - 21 augusti 2012 21:36

Jag hade köpt fröer till ruccola och det stod att man kunde så dem hela sommaren. Jo, tjena, tänkte jag! Men drygt tian för en förpackning som också innehöll såjord, var ju ingen förmögenhet precis. Så i lördags när det regnade lite pö om pö, så passade jag på att så i en bytta som saknade lite grönt. Ska erkänna på en gång, att jag är ingen guru på att komma ihåg och vattna, så jag öste på rejält på en gång. Tisdag kväll kan jag konstatera att jag har ruccola på gång! TRE DAGAR! Har ni varit med om liknande? Det är helt otroligt! Nu måste jag bara komma ihåg att vattna också... Får nästan sätta timer på det...

 

 

 

Jag var ju tvungen att göra stor bild, så de pyttiga bladen skulle synas.

 

  

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards