Livets sinuskurva

Alla inlägg under augusti 2012

Av Helena - 21 augusti 2012 21:24

 


Så kan det gå när man släpper loss en dotter, först i björnbärsbusken, sedan i köket!

Päronsplittglass finns i halvlitersförpackning... MMmmmmm

Av Helena - 21 augusti 2012 21:16

Vår gräsklippare är ganska brutal. Den följer sin rutt och bryr sig inte särskilt mycket om, att det är mina favoriter som har blivit lite tunga... Björnbärsbusken har blivit hårt tuktad den senaste veckan. Idag fick jag nog. Mina småländska gener ville inte dela med sig av björnbären till en illbattig gräsklippare! Så nu har jag fixat två provisoriska grenstöd...

 

   

 

En grep och en hötjuga fick bilda stöd.

Var inte det fiffigt, så säg?

 

Till nästa år ska jag bygga något mer varaktigt.

Det kan ju faktiskt tänka sig, att man behöver använda de här ibland.

 

Om det är någon som har beskrivning på snygga stöd så LÄNKA!


Av Helena - 21 augusti 2012 18:56

Hela trädgården är full av godis. Ögonen och munnen njuter. Idag bjöd den på värme och en massa annat...

 

 

En nyutslagen näckros. Det finns tre knoppar till som väntar på sin tur!  

 

 

 

Tomaterna som bara behöver någon mer dag i solen.

 

 

 


Björnbären som verkligen är på gång i massor!

 

 

 

MUMS!



Av Helena - 21 augusti 2012 06:59

Är det inte fiffigt att man får jobba i arbetslag? Då får man ha a-lags-konferenser, där man har en dagordning med viktiga saker. Och så har vi infört FRUKTSTUND. Känns precis så nyttigt som man borde vara varje dag. Och i dagens tråkgrå duggregn så måste man ha något att se fram emot.

 

Annars kan man pigga upp sig med fynd från Erikshjälpen:

 

 

Med ca noll kronor kvar på kontot är det ingen risk att jag shoppar loss idag. Annars är det öppet på tisdagar på Hjärta till Hjärta från kl 17 när vår konferens slutar.

 

Tror jag ska starta en god vana...

 

Har DU några fina second handfynd?

Av Helena - 20 augusti 2012 21:25

Jag brukar inte ta med mig jobb hem, har ju liksom tillräckligt med familjen och studierna här hemma + det som jag är aktiv inom kyrkan och barnens aktiviteter...

 

Så idag innan jag åkte från jobbet lade jag ner allt material till första lektionen i en "shoppingkorg" för att vara startklar imorgon. Och så gjorde jag en lista på grejer jag måste fixa imorgon: Listor, fortsatta planeringar, etc. Det är ett sätt att komma igång direkt när man kommer på morgonen, så man slipper tänka då. Jag är rätt trött i huvudet av allt nytt, och lite "livliga" lektioner. Det kommer nog lugna ner sig.

 

Idag har jag ordnat en tävling: Alla som har sina engelskböcker inslagna till på måndag, får vara med i tävlingen om mest kreativa inslagningen. De andra får stanna lite längre och slå in tillsammans med mig!

 

Nu måste jag bara tänka ut ett pris som inte är dyrt, omoraliskt, olagligt eller fettbildande. Några förslag?

 

 

Snygga va? Hittade hos http://knepknap.blogg.se

Av Helena - 20 augusti 2012 20:40

Två timmar i en innebandyhall tillsammans med ett tjugotal svettiga tonåringar. Hur kul är det egentligen? Jag hade inte ens en kursbok med, utan fick köra Ruzzle och Wordfeud på mobilen... Nu ska jag jobba med lite listor för fotbollen istället. För det är ju så jättekul... eller nåt...

 

Av Helena - 20 augusti 2012 16:57

Jag vägrar sitta inne och äta middag, när det fortfarande är skönt ute. Fick sitta ensam medan barnen satt inne och häckade. Tog sedan en runda och vattnade tomaterna och potatisen, så de blir riktigt stora. Ännu en runda in till stan snart, eftersom barnens träningar har kört igång nu. Mamman kan mutas att skjutsa, om barnen hjälper till i trädgården!

 

...och så lite tvätthängning...

 

En helt vanlig måndag.

 

(Jobbet är en pedagogisk utmaning. Återkommer till det.)

Av Helena - 20 augusti 2012 06:43

Det här är väl dagen som många ser fram emot och bävar för? Det är tråkigt att ledigheten är slut, men nu får man träffa alla kompisar igen.

 

Eller kompisar? Är man kompisar bara för att man tvingas visatas i samma klassrum fem dagar i veckan från augusti till juni?

 

Jag har en tanke med den sociala undervisningen, även kallad Livskunskap på schemat. Alla (även jag!) ska få reflektera, över sig själv, sitt beteende, sin kamratskap och sin skolsituation.

 

* Är jag en sådan klasskamrat som man vill vara i samma rum som?

* Är vi en bra klass, som lärare gärna vill ha/vikariera i?

 

Det är ju inget man jobbar med bara 60 minuter i veckan, när det står på schemat, utan det kan dyka upp på alla lektioner... och det gör det förmodligen OFTA redan.

 

Och samtidigt får jag själv reflektera: "Är jag en bra lärare?", "Är jag en bra kollega?"

 

 

Och då får jag nog börja klä på mig, för att vara lite representabel och inte skrämma iväg mina kollegor!

 

Ha en skön måndag!

Och speciellt till alla elever: Ha en fantastiskt bra skolstart och var en bra klasskamrat!

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards