Livets sinuskurva

Alla inlägg under augusti 2012

Av Helena - 13 augusti 2012 20:03

Jag gillar att omge mig med vackra ting. Gillar väldigt mycket när de finns i trädgården och är njutbara på flera sätt. Förra veckan fick vi ett fint betonghjärta som ligger längst ner på yttertrappan. Jag är lite nervös att någon ska ta det, men samtidigt vill jag att det ska vara det första man ser, när man kommer. Och så är det skönt att ta på...

 

 

Det andra fina vi har i vår trädgård är våra vita liljor. Jag har visat dem förut, men nu har nästan alla slagit ut, så nu är doften enorm när man passerar. Spaljen som är bakom, (designad av moi) har en tanig kaprifol som hänger sig envist kvar. Den kanske blir lite ymnigare nästa år...

 

 

Liljorna var mina tiokronorsfynd från Plantagen, eller nåt...    

Av Helena - 13 augusti 2012 19:24

Kommer hem till den snoriga dottern, som fortfarande glider runt i nattlinnet:


"Har du ätit något idag? Annat än smörgåsar?"


"Ja, jag åt varma mackor till lunch."



Kanske ska ta det där med näringslära också, innan hon får skörbjugg?

Sedan åt vi melon, basilikapuckar, rostade mackor, senap och kebabdressing...

Av Helena - 13 augusti 2012 18:34

Om man inte orkar vara så fysiskt aktiv, så är det läge att läsa boken "Språkinriktad undervisning". Den ska vi använda i vårt språkutvecklingsprojekt i höst och vi rivstartar med en föreläsning av författaren Maaike Hajer på torsdag. Om boken ska vara utläst tills dess är det ju smart attt sätta fart!

 

 

 

                

Av Helena - 13 augusti 2012 17:42

Full gas hela dagen på jobbet.

Åt sista "utelunchen" för året, thaibuffé.

Planerat, kopierat, letat läromedel, konfererat.

Kollade på vår byggfirma på hemvägen:

Jodå, nya altandörrarna har kommit.

Snickaren kommer nog imorgon.

Nu måste jag förbereda för hans arbete, sedan får det nog bli lite styrkelyft i gropen.

Jag lider av syrebrist.

 

Men först lite mat... eller lite frukt.

 

Önskar att snart få lägga upp en "stubben uppe ur gropen-bild".

Snart!

Av Helena - 13 augusti 2012 07:24

Vi brukar skoja lite och sätta väckningen på lite udda tider. För vem har sagt att man måste vakna prick 6:30, t.ex? Mannen satte klockan på 6:34 igår och jag, som har ca 35 mil närmare till jobbet än han, satte den på 6:45. Sovmorgon kallas det, för annars brukar jag ha den på 6:21.

 

Jag vaknade 6:45 och konstaterade att mannen snarkade bredvid...

*petpet*

"Vakna! Hade du inte satt klockan?"

 

Jodå, han hade satt den. På 6:34. På FREDAG!

 

Vilken tur att jag skulle upp också, för han har ett möte kl 11:00 i Falun!

 

Jag har druckit kaffe, ätit mina standardmackor och ska snart ge mig iväg.

Måste bara stoppa ner kalendern, plånboken och mobilen i väskan. 

 

Allvaret börjar nu! Pirrigt värre med nytt jobb.

 

Ha en skön dag och en fin arbetsvecka, om du har förmånen att ha ett jobb.

Om du har semester, tycker jag att du ska njuta extra mycket!

 

  

 

Av Helena - 12 augusti 2012 21:29

De senaste dagarna (läs veckorna) har det inte varit så mycket fokus på att ta hand om växtligheten i trädgården. Jag har ju mest försökt att utrota. Det var ju inte riktigt meningen med tomatplantorna...

 

Jag har glömt att tjyva dem, så de har blivit alldeles överfulla med tomater och nästan knäckts. Idag fick jag ett akutryck och tänkte binda upp dem, men hittade inga växtvänliga trådar. Men jag hittade en t-shirt, som gräsklipparen hade kört över och gjort till torktrasa. Jag klippte av fållen nedtill:

 

 

Det är ju inget mästerverk, men jag tror inte att tomatplantorna klagar! Jag band helt enkelt upp de två största buskarna med en framfåll och en bakfåll. (Mycket bak idag!) Det blev väldigt mjukt mot växten och skar inte in i stammen. Vi får se hur det ser ut om några dagar.

 

 

Var inte det fiffigt, så säg? Eller har ni andra kanonsmarta tips?  

Av Helena - 12 augusti 2012 21:19

Vi har varit på 75-årskalas idag. Två timmar innan det skulle börja, så duggregnade det här. Vi lånade med ett partytält, men precis som med paraplyer: När man har dem med så behövs de inte! Vi fick en massa gott att äta:



Och jag, som numera kan titulera mig gammelmoster, fick låna släktens nytillskott, Elsa. Äkta MYS!

 

 

Hon var lite kinkig först, men somnade så fort jag sjungit lite för henne och hon fått greppet om halsbandet. Det var länge sedan man hade en sådan liten hemma, närmare bestämt 14 år sedan. Härligt att få låna.


Av Helena - 12 augusti 2012 12:30

Gårdagens bak var ganska lerig. Dagens är betydligt mer aptitlig!

 

Vi ska iväg på födelsedagsuppvaktning i eftermiddag och jag har lovat att ta med fröknäcke, som är omtyckt av jubilaren. Jag fick receptet av min kompis Tina för ett halvår sedan och har bakat det några gånger + att jag har låtit elever baka det på hemkunskapen. Det är alltså inte speciellt avancerat.

 

När jag ändå är igång brukar jag göra dubbel sats och trycka ut på 2½ plåt, så blir det tunt och fint. (Jag lägger ett bakplåtspapper uppepå och trycker ut med handflatan, så har jag mer koll än om jag kavlar.)

 

Här kommer receptet på Fröknäcke, vilket alltså blir glutenfritt om man bakar på majsmjöl.

 

2 dl mjöl , vete el majs

1 dl solrosfrö

0,5-1 dl sesamfrö

½ dl linfrö

½ tsk salt

 

½ dl rapsolja + 2 dl kokande vatten

 

Blanda och tryck el kavla (ha degen mellan bakplåtspapper) ut degen på en plåt

Markera rutor

Strö över flingsalt

Grädda i 150 grader i ca 40 min


Jag låter dem svalna på handduk, som drar åt sig överskottsfukt, om de inte hunnit torka riktigt.

 

(Tiden kan variera på ugn, hur tjockt man har kavlat, samt hur blöt degen är. Jag gräddar i varmluftsugn, alla plåtarna samtidigt och byter plats på dem någon gång.)

 

 


 

Betydligt godare än de ser ut!!!

 

Lycka till!

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards