Livets sinuskurva

Alla inlägg den 9 september 2012

Av Helena - 9 september 2012 21:23

Vi kom hem från dotterns fotbollsmatch och var hungriga som vargar. Maten trodde jag skulle vara färdig, men de andra var upptagna med sitt. Om man lagar maten får man ju också bestämma vad det ska bli, så jag öppnade frysen och fiskade upp första bästa paket: Fyra portionsbitar lax. Jag hittade en halv stor burk cremefraiche, en halv bit ädelost och ett skrap Philadelphiaost. Blanda, blanda.

 

Lade några kuddar fryst spenat i botten på formen och lät det stå ett tag i ugnen, så de tinade och gick att mosa ut. Sedan på med fiskbitarna, salt och sist smeten.

 

 

Hittade italiensk pasta i matkällaren av modellen STOR. Den skulle koka i 21 minuter. Inga snabbmakaroner där inte!

 

 

 

 

Det blev mer än gott! Fisken tog slut, men pasta finns kvar till några snabba middagar i veckan.

 

Och snart ska jag sova... Väntar bara på tvätten.  

Av Helena - 9 september 2012 10:49

Ibland är det inte så svårt att vara konsekvent, d.v.s när det inte kostar på särskilt mycket. Vad gäller mjölk och yoghurt har jag väldigt svårt att förstå varför vi ska importera från Finland och Frankrike, när vi har svenska bönder som är underbetalda och måste lägga ner sin mjölkproduktion, för att det inte lönar sig längre. Jag har släktingar som har bedrivit lantbruk hela livet och jag skulle inte kunna se dem i ögonen om jag köpte importerad mjölk...


  


När jag kommer till köttdisken, är det en helt annan prisklass på om jag gör ett medvetet val. När det finns närproducerat (inte bara svenskt, utan nästgårds) försöker jag köpa det, men väldigt ofta trillar jag dit på färsk fläskfilé från Danmark, etc. Där behöver jag ta mig i kragen och göra fler medvetna val.

 

Jag ska börja med det redan nästa gång jag handlar. Försöka i alla fall.

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards