Livets sinuskurva

Alla inlägg den 17 september 2012

Av Helena - 17 september 2012 20:08

Jag borde inte klaga, för jag är oförskämt frisk nuförtiden: Aldrig halsfluss eller bihåleinflammationer, vilket jag har haft ca ett tiotal av varje förr, och jag har sällan migrän, vilket inträffade 4-5 dagar/månad förut. Då borde man ju inte klaga på håravlossning, eller hur? Det är tredje gången i mitt liv (förutom amningshåravlossning) och de två första gångerna visste jag att det berodde på kraftiga infektioner i kroppen. Nu drabbades jag av det i våras och ända fram till sommaren. Då pratar vi om drivor av hår i duschen, sängen och på kläderna. Det känns som jag har tappad ca en tredjedel av håret på skallen. Och jag har faktiskt ingen aning om varför.

 

Jag fick tips på en vitaminkur av en kompis som kan det mesta om kvinnliga bristsjukdomar. Nu känns det som om håret börjar återvända och jag har "ludd" runt hela skallen på några centimeter. Men: Luggen är som utsmetad i pannan och det blir inte bättre av att jag är tämligen ofriserad. Imorgon ska jag klippa mig och det får nog bli en lite kortare variant, så att håret får samla sig.

 

Jag behöver förslag!

Av Helena - 17 september 2012 18:58

Jag måste ha något fel någonstans!

 

Jag har gått in på sonens innebandysida  minst tre gånger idag, för att stämma av, så att träningstiden är rätt. Efter det planerade jag att hämta ett loppisfynd nära träningslokalen och böcker på universitetsbiblioteket. På vägen in går sonen in på sidan och säger att träningen är hemma i den lokala sporthallen. Han var tvungen att kolla tre gånger för jag trodde honom inte. Vi tog i alla fall och hämtade det lilla fyndet och sedan svängen om biblioteket, så fick han kolla in hur man sökte där. Snart är han fullärd. Eller i alla fall smartare än sin mamma, vilket inte säger så mycket...

 

 

Men jag fick ett par extra timmar med mina böcker nu. Det kommer nog bli bra till slut!

Av Helena - 17 september 2012 16:25

Idag kom två barn hem samtidigt, så vi kunde förbereda kvällsmat tillsammans. Det är inte så ofta, när man har tonåringar som tränar och musicerar. Jag kollade kylen och gjorde en omelett på rester, m.m

 

Här är "receptet":

 

½ gul lök

4 potatisar

ca 2 dl kokt ris

Lite grillade köttrester

4 minichorizo (från en grillbricka i frysen)

4 ägg

ca 1½ dl mjölk

 

Stek lök och potatis först.

Blanda ner riset och sedan korv och kött.

Rör om noga medan det steks.

Tillsätt ägg- och mjölkblandningen.

Vrid av värmen och lyft på smeten ibland, så det rinner ner i hålen.

 

Servera med sallad.

 

"Ett socialt experiment" kallade sonen det. Och det blev så mycket att jag får matlåda imorgon!

Av Helena - 17 september 2012 13:02

Kaffe är bra.

Kaffe ur goda muggar är bättre.

Jag testar mina nya Eva Solo-mugar. Jag är inget märkesfreak, men har saknat muggar som är svala utanpå men håller kaffet varmt. Nu har jag två stycken. Det jobbiga är att jag tror att de måste handdiskas, men det kan man ju leva med.


Kaffet är varmt i alla fall!

 

 

Av Helena - 17 september 2012 12:00

Det är något konstigt med städning. Om man får välja mellan att städa och att plocka svamp (med fikakorg i skogen), så prioriteras svampen, om det inte spöregnar eller nåt. Om man får välja mellan att städa och plugga, så blir det med ens väldigt attraktivt att städa. Till viss grad i alla fall. Nu har jag gått och stört mig på våra snuskiga kakelfogar under en tid. Och eftersom det i princip bara är jag som duschar där, måste ju snusket komma från mig...

 

 

 

  

 

Idag fick jag rycket och konstaterade att det var bäst att städa först och duscha sedan. Våra kakelfogar är felgjorda, så de "sandar av sig" när man skrubbar dem. 

 

Jag tog fram hårda artilleriet:

 

 

 

Sedan gnuggade jag alla skarvar + dörrarna och silikonfogarna nertill.

 

Det blev en väsentlig skillnad:

 

 

 

Vanten är en sådan billighetsvante från Åhléns, som kostar 15:-/par.

Den hade tjänat ut sitt syfte som kroppsskrubbare.

 

Och nu sitter jag vid datorn och pluggar igen... eller något sådant...

 



Av Helena - 17 september 2012 11:31

Enklaste sättet att komma igång med pluggandet är att sätta igång datorn på morgonen och börja leta litteratur på nätet. Gärna samtidigt som frukosten och gärna samtidigt som man läser badrumskatalogen...

 

 

 

Fokus?

 


Av Helena - 17 september 2012 08:12

Idag har vi



och det känns väldigt skönt att skriva!

 

Regn ute, torrt inne.

Mjukisbyxor och jumbokopp kaffe.

 

Önskar mina lika lediga kollegor en hääääärlig dag!

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards