Livets sinuskurva

Alla inlägg den 18 september 2012

Av Helena - 18 september 2012 21:18

Ett gammalt recept som jag plockar fram ur hjärnan ibland, när jag vill göra något enkelt. Idag blev det varma mackor till.

 

 

Hacka en gul lök väldigt fint.

Fräs i olja i en kastrull tillsammans med

två pressade vitlöksklyftor.

Häll i 1-2 dl röda linser

Tillsätt en buljongtärning och

ca 3 dl vatten.

1 dl passerade tomater och

en burk cocktailtomater (eller vanliga krossade)

 

Låt koka ca en halvtimme på svag värme.

Tillsätt ½ matsked sambal oelek och 

en kvist basilika klippt i små bitar.

 

Servera med en klick lättcremefraiche eller pressad citron.

 

Gott och billigt!

Av Helena - 18 september 2012 20:07

 

 

Medan ni väntar på receptet till vår underbart goda linssoppa, får ni hålla tillgodo med länken till något man absolut inte kan vara utan:


American Food Holidays

 

 

  

 

 

 

.

Av Helena - 18 september 2012 18:06

Det lönar sig att gå till den vanliga frisören, hon som känner håret bäst. Jag har gått hos flera som är bra, riktigt bra, men när håret krisar, vill jag gå till henne som jag har haft i snart 18 år. Med det råmaterialet som hon fick sätta saxen, kanske man inte ska förvänta sig underverk, men det här är nog det närmaste man kan komma!

 

Så här kommer den nakna verkligheten. Datortrötta ögon, inget smink och lite vindrufs:

 

 

Av Helena - 18 september 2012 16:42

Vi har en skvallerbrunn vid poolen. Där kan man se hur mycket vatten som finns utanför poolen, d.v.s om trädgården är vattensjuk eller ej. Då och då smiter någon lite groda ner där och det är omöjligt för dem att ta sig upp. Idag kollade jag ner och såg en ganska stor groda. Sonen fick i uppgift att fiska upp den och sedan släppte vi ut den i dammen. Sedan rymde den därifrån!

 

 

Av Helena - 18 september 2012 15:05

Idag har jag haft huvudvärk. Inte mycket, men sådan som ligger som en dimma över skallen. Jag tror det beror på för lite syre. Jag tog en paus och gick ut och fyllde på den läckande dammen och passade på att äta lite björnbär. Vi har två olika sorter och den ena har väldigt söta bär. Tisdagsgodis är ju inte illa.

 

Jag har suttit och skrivit nästan hela dagen, men det har inte blivit så mycket. Lite anteckningar för fortsättningen har jag gjort, så det blir någon form av röd tråd.

 

I morse kom jag på att jag hade tre saker att fixa under dagen. Jag har ringt två hantverkare... och glömt vad det tredje var. Jag kommer nog på det lite senare.

 

Röd linssoppa står på menyn för kvällen. Recept kommer lite senare, för jag vet inte än vad som ska vara i.

 

  

Av Helena - 18 september 2012 08:02

Jag måste säga att idag har jag hunnit bli förvånad, eller glatt överraskad snarare, redan till frukost. Bakgrunden är denna: Vi lärare har ju inarbetad tid, som brukar tas ut under lov, t.ex höstlovet. I år har kommunen  bestämt att alla måste jobba tre dagar då, för vi har inte alls så många dagar injobbade. (Konstig matematik!!!) Vi får inte ens ta kompledigt, för egna kurser, eller övertid, etc. Redan vid skolstarten annonserades att det var tre fortbildningsdagar och det skulle komma upp ett Smörgåsbord med kurser. Jag är lite skeptisk mot sådana kurser, för de brukar antingen vara så allmänt hållna, för att passa allt från förskolan till gymnasiet, eller så är det någon gammal skåpmat man drar fram.

 

Igår kom Smörgåsbordet upp, men vår skola var lediga (efer lördagens Öppet Hus) och idag är mina kollegor på plats. Det brukar vara omöjligt att gå in på kommunens intranät hemifrån, men t.o.m det hade de tänkte på. Jag fick upp en fil, där jag kunde välja och anmäla mig. Jag valde två vitt skilda kurser, som jag tror att jag kommer få användning för:

 

1. Pedagogisk kartläggning av nyanlända elever


Målgrupp: lärare 1-9   

Forskning och myndighetsrapporter kring kartläggning av flerspråkiga elevers erfarenheter och skolbakgrund.Frågeställningar och exempel kring varför man behöver kartlägga, hur kartläggningen kan organiseras, vem som ansvarar och hur man kan dokumentera.
Exempel från praktiken och hur man kan gå tillväga vid kartläggning av bland annat nyanlända elevers modersmål och ämneskunskaper i grundskolan som ett led i att eleverna ska nå skolframgång.   

 

2. Wordwall

 

Målgrupp: lärare 1-9       

En workshop där du får möjlighet att se och arbeta med den interaktiva projektorn och programvaran WordWall. Ordet Word Wall betyder "Ordvägg" och grundtanken till programmet Word Wall är att man skapar ordväggar. Utifrån ordväggen kan man skapa mängder av olika interaktiviteter för undervisning med interaktiv projektor. Aktiviteter som stimulerar, engagerar och utmanar både elever och lärare. Om man har en interaktiv projektor i klassrummet är Word Wall en självklarhet!

 

  Den andra sortens smörgåsbord får vi ta en annan gång!

 

Jag har bestämt mig för att se fram emot den här dagen och att den ska ge mig inspiration i mitt arbete och täppa till ett par av mina kunskapsluckor.

 

  

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards