Livets sinuskurva

Alla inlägg under september 2012

Av Helena - 6 september 2012 12:15

Finns det någon som har ett recept på god, tysk surkål? Jag åt en underbar surkål i Lübeck i somras och får lite lust att testa att göra själv. Jag var skeptisk till att smaka först, för jag hade bara testat en ogod sort i Norge, som innehöll kummin eller fänkål. Den tyska var något helt annat. Någon som kan hjälpa mig, eller ska jag vara tvungen att ta med mannen till Lübeck igen?

 

   

Av Helena - 6 september 2012 11:17

Det är faktiskt inte det roligaste som finns att åka på lägerskola. Jag startade lite på minus, p.g.a förkylningen och dålig information och det blev inte så mycket bättre. Det känns som om man var med som barnvakt och observatör. Det mest positiva var att jag hann prata mycket med vår resursperson i klassen, om elever och hur det funkar i gruppen. En runda i skogen hanns också med, med några svampintresserade (!) elever. Jag fotade en del åt klassen och ska sammanställa till ett bildspel som ska visas på Öppet Hus nästa lördag.

 

Jag hoppas att eleverna hade kul. Om man ser till hur lite sömn de fick, så var nog övernattningen lyckad för deras del!

 

 

Definitionen på grovt bröd är ett ganska vitt begrepp... Måste kompensera med lite fiberlunch snart! Och halstabletter och sömn innan kursen på universitetet...

 


Av Helena - 4 september 2012 21:07

Det är någonting med tonåringar och deras hormoner som inte riktigt är i fas: FÖRST börjar de odla acne och lukta svett, SEDAN intresserar de sig för det motsatta könet... Och då är det inte säkert att de åtgärdar första fasen. Jag har ofta undrat när de egentligen kommer på att de ska sanera armhålorna före en dejt...? Är det efter att ha fått nobben första gången, eller blivit lämnade i en omfamning? Jag kommer ju inte ihåg, eftersom det var förra milleniet det var aktuellt för mig.

 

Idag hade jag äran att få ha en samling tonåringar, som fortfarande var i fas ett. Jag lider inte så mycket av det, bara konstaterar...

 

Det var ju bara det att det kändes som om lukten förföljde mig ända in i arbetsrummet... När jag skulle ge mig iväg på sonens föräldramöte, tog jag en fräsch-check med näsan i armhålan Skulle jag INTE ha gjort... Det var därifrån den senaste timmens aura hade kommit ifrån!

 

Man ska inte kasta gurka när man sitter i växthus!

Av Helena - 4 september 2012 20:19

Ibland blir det bara såååå bra! Jag lever fortfarande på att det var så fint väder igår, att jag kunde vara ute, trots att halsen var ett riktigt gissel. Idag blev det ganska mycket att göra på jobbet, när jag skulle jobba ifatt för gårdagen. Mina kollegor hade vikarierat och M tyckte gott att eleverna kunde ha lite fler glosor än jag hade sagt. Snälla fröken lär vara omtyckt nästa lektion! 

 

  

 

Och halsen höll hela dagen och känns fantastiskt mycket bättre än igår.

 

Imorgon åker vi på läger och det är ganska spännande för de elever som inte har varit ifrån sina föräldrar förut. Vi pantade flaskorna, som låg kvar under klassrumsdiskbänken från i våras. Så nu har jag investerat i två trepack micropopcorn. Räcker ett litet tag...

 

Nu måste jag packa. Tror jag ska ta med lite extra lakan om någon har glömt. Man vet ju hur tonåringar är liksom. Och sedan blir det långa förmaningstalet till mina husvakter.

Av Helena - 4 september 2012 06:50

Tar med alla halstabletterna och Ipren i en påse. Släpar mig till jobbet om en halvtimme. Det är lite att fixa med inför morgondagens lägerskola. Det blir nog kul. Men jag funderar starkt på att inte övernatta, utan åka hem lite senare. Alternativer är ju att inte åka alls, när man är ganska slut i kroppen. Tror på "sova hemma-varianten".

 

Ikväll är det föräldramöte i sonens klass. Det brukar vara kort och koncist. Gillar. MAten är förberedd för barnen till ikväll. De fixar att micra varsin matlåda.

 

  

 

Och jag måste duscha innan jobbet. NU!

 

Ha en skön tisdag!

Av Helena - 3 september 2012 20:00

Sonen var ganska lättmutad för ett par veckor sedan, när jag ville ha hjälp med att klippa häcken. Det är något speciellt med killar och elektriska saker! Han tyckte det var jobbigt, för det var glapp i häcksaxen och till slut lade den av. Häcken var inte så snygg då. Det blev inte enklare av att häcken är olika bred och på det bredaste är den nästan två meter.

 

 

 

Till ett annat år ska vi ta ner den helt, så den får börja om och bli fräsch nertill... Igår fick vi låna en häcksax som funkar, så nu är den liiite mer friserad. Konstigt att det ska behövas tre häcksaxar för att frisera en häck!

 

 

  Allt ris är packat på kärran också, så på fredag kväll vet vi vad vi gör innan Fredagsmys!

 


Av Helena - 3 september 2012 19:16

Jag var bara tvungen att fotografera lite av det vackra i trädgården idag. Det är ju egentligen inget speciellt, men det är så underbart att få njuta av det enkla!

 

 

Jag gick riktigt nära näckrosen, som precis hade öppnat sig. Den blommar inte många dagar, utan stänger sedan blomman och flyter omkring på vattnet som en avocadoformad knopp. Men kolla detaljerna, de är så fantastiska!  

 

Jag har gått omkring i t-shirt idag, och trots att luften rörde sig hela dagen, så var det en ljum bris. En gåva, när man helst av allt skulle ligga inne under täcket. Jag njööööt! Vattnet i regntunnan var mer än ljummet, så det var njutbart att tvätta lerkrukor.

 

Jag hittade en samling av "dåligt samvetes-lökar" under altantrappan. De skulle ju planterats mellan häckplantorna... Men det fanns inte tid, ork eller lust. Nu tänkte jag slänga dem, men då överraskade de mig med att vara på gång och en del till och med blommade! Den rosa doftade starkt och en blå hyacint har gett en massa sidolökar, så nu måste de petas ner.

 

    

 

 

 

 

 

Och i det här rufstufset fanns det en hel del liv!

Av Helena - 3 september 2012 16:03

Har nu testat fyra sorters halstabletter. Alla funkar, så man kan nog gå på smaken och då vinner Strepsils Honung & Citron, sedan kommer Bafucin Original före Bafucin Mint. Mucoangin kommer sist, men den kanske är lika verksam...

 

 

 

Hypokondrikern tänker i alla fall gå och jobba imorgon.

 

Och nu ska jag ut en sväng och ta upp alla äppeläckel som ligger mosade under trädet. "Äppelmos naturell" skulle man kunna säga. Men det kompenseras av det grymt fina vädret!

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards