Livets sinuskurva

Alla inlägg den 15 november 2012

Av Helena - 15 november 2012 21:22

Nu är det inte mina elever jag skriver om, utan de vilda fåglarna som bor runt vår trädgård. Nu har de tydligen varit jättehungriga... Till och med de konstgjorda äpplena på dörrkransen har blivit smakade på.

 

 

Tur att Skodan står i garaget, annars hade den väl blivit tagen för ett grönt äpple...  

Av Helena - 15 november 2012 17:01

Som vanligt när jag lagar mat, så blir det på känsla och utan kokbok. Och det är inte så ofta det misslyckas, som tur är. Idag var det fokus på broccoli och jag konstaterade att broccoli- & ostgratäng vore gott. Något till? Grävde i frysen och sonen fick bestämma: Isterband. En bra kombination, eftersom gratängen blev lite mesig. Men här kommer receptet:

 

 

Broccoli- & ostgratäng

4 färska broccolibuketter

Saltat vatten

(Dela och koka med även stammarna, de blir jättebra i gratäng.)

Häll av.

 

Häll upp i ugnsform och häll över ca 2 dl riven ost.

 

Gratängsås:

2 ägg

1 dl mjölk

1½ burk creme fraiche franska örter

½ dl turkisk yoghurt

(eller annat gott som funkar som gratängsås, t.ex färdig ostsås)

 

Skaka ihop den och häll över.

250 grader i ugnen tills allt stelnar.

 

Stekta isterband och sallad till!

 

MUMS

 

 


Av Helena - 15 november 2012 16:08

Jag jobbar hårt på att bli en bättre lärare. Inte en som curlar, men som får arbetet att gå framåt med så lite konflikter som möjligt, under rådande omständigheter. Mitt senaste knep är pant-pennor. Blå blyertspennor, som inte kan förväxlas med elevernas egna. Panten ska vara tillräckligt värdefull, så jag får tillbaka pennorna: Nyckelknippa, festis + macka (!), keps (!!!), hårband eller vad man råkar ha. Igår pantade en kille en femma, en annan en tjuga.

 

Idag kom en kille fram och pantade en femtiolapp. Precis när han drar upp den ur fickan följer ett tomt tuggummipapper med. Jag ser vad det är, men kompisarna på första raden tror att det är ett tomt kondompapper. Precis när jag lämnar över pennan låter ett tjut från första raden, och den pantande killen ser vad det skulle kunna uppfattas som.

 

Vissa lektioner innehåller onekligen ljusglimtar.

Av Helena - 15 november 2012 06:44

Det var trögt att lyfta sig ur sängen idag.

Det är nog mörkret.

Därför har jag mjölk i kaffet.

Orkar inte med idel svärta på morgonen...

 

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards