Livets sinuskurva

Alla inlägg under november 2012

Av Helena - 7 november 2012 17:20

Jag kom hem till ett hus med helt nyputsade fönster. Det känns kanonlyxigt! Det kostar inte mer än ett par jeans, så får jag välja avstår jag hellre från ett par jeans om året och låter någon putsa våra fönster. Jag kontaktade en för mig helt okänd firma, Marlenes Alltjänst i Linköping, och jag är jättenöjd!

 

Nu blev jag sugen på att montera lite nya lampor i huset, så vi klarar oss igenom höstmörkret. Det kanske kommer några bilder på dem sedan. Men först ska jag montera nya ljuslyktan i uterummet, för lite extra mys...

 

Är det någon som har lite mystips? Skriv gärna här bland kommentarerna, så vi får läsa!

Av Helena - 7 november 2012 08:31

Det känns bra med Obama-vinsten.

Det känns också bra med sovmorgon.

Och i eftermiddag, när jag kommer hem, har jag rena fönster i huset.

Man kanske ska fira lite ikväll? Eller vänta tills imorgon när gubben kommer hem?

 

Hursomhelst är varje migränfri dag en bra dag!

 

Önskar dig detsamma!

Av Helena - 6 november 2012 20:37

Dagens fynd:

 

 

Coolaste tårtspaden som matchar bordet.

Jag ska köra med lite vaxolja på skaftet.

 

 

 

Fyra prinsesstallrikar. Ska nog samla till dussinet åt dottern!

 

 

 

Och en helt ny täckväst.

Tänkt till mig, om jag får ha den ifred...  

 

Och nu kan fönsterputsaren komma,

för nu finnns det en gång fram till varje fönster.

 

  

 

Tar min migrän och slänger mig i bingen nu.

Nattinatti!

Av Helena - 6 november 2012 18:55

Ibland är det tur att man gör visa saker... som att öppna almanackan, fast man inte alls tänkt det. Då kan man hitta en utvecklingssamtalstid senare samma dag, för ett av barnen. Det gick bra, kan man lugnt säga.

 

Och efteråt drog jag en repa till Hjärta till Hjärta för att lämna ett par kassar kläder. Tittade in också... Hittade en Warp täckväst till mig, helt oanvänd, en cool tårtspade, en ampel i rätt storlek, och fyra efterrättstallrikar till dottern. Likadana som hon redan har, en gammal modell med en "prinsessa" på, som hon sa, när hon fick sin första vid fyra års ålder. (Det kanske kommer bilder...)

 

Stannade till på Ica på vägen hem för lite nödshopping: bananer, mjölk och O'boy.

 

Nu har jag ätit lite kycklinggryta från helgen och snart ska jag ta mammasvängen runt huset, innan jag knoppar in...

 

Migränen vill bara inte ge sig!

Av Helena - 5 november 2012 17:43

För ett par veckor gav jag upp, resignerade och kastade in handduken. Jag orkar bara inte tvätta fönstren, så jag nosade upp en firma. Och på onsdag eftermiddag kommer de hit. Jag åkte förbi firman idag och skrev kontrakt, samt gav dem vägbeskrivning, m.m Hon som ska putsa fönstren verkade trevlig. Och jag lovar att hon kan inte göra ett sämre jobb än jag själv hade gjort!

 

Det känns som lyx i överflöd, men jag orkar bara inte gå igenom husets alla fönster nu. Jag lovade mig själv att jag ska ta alla källarfönstren i sommar. LOVAR!

 

Men nu måste jag röja en liten gång fram till alla fönster och det gör ju att det blir lite städat. Så efter helgens tvättstugemaraton, får det bli lite plocka undanmaraton. Sedan hoppas jag att städlusten för resten av huset infinner sig. *hoppashoppashoppas att den drabbar mannen*

 

Fläskläggen ligger som en klump i magen tillsammans med surkålen, så nu är jag taggad!

 

 

Snodd bild!

 

Av Helena - 4 november 2012 16:07

Någon gång per vecka ska man väl laga riktig mat, tycker jag. Idag blev det fritt ur hjärtat. En höstig kycklinggryta:

 

700 gram kycklinginnerfilé (eller annat kycklingkött)

1 stor gul lök

2 stora vitlöksklyftor

Lite stekmargarin eller olja

5 morötter

5 små potatisar

1 bit färsk ingefära

4 msk curry (stark)

1½ liter buljong av valfri sort

1½ gul paprika

Lite soja

1 dl mjölk

Några matskedar vetemjöl

 

Fräs lök och vitlök i matfettet i en stekgryta. Tillsätt kycklinginnerfiléerna, delade i tredjedelar. Stek väl. Tillsätt morötter skurna i tunna skivor och potatisen skurna i små tärningar.

 

Krydda med curry och dela ingefäran i småbitar och lägg den i en tekula och låt koka med. Tillsätt buljongen. Låt koka en halvtimme, tillsätt strimlad paprika och låt koka en kvart till.

 

Reda av med mjölk och mjöl, samt tillsätt soja för färgens skull. Ta ur ingefäran.

Servera med ris och sallad!

 

Gottgott. Och mysigt med höstljus på bordet!

 

 

 



Av Helena - 4 november 2012 10:12

Igår var vi bortbjudna på surströmmingsfest. Lika trevligt varje gång och i år hann vi ju med två gånger. Efter ett segt migränanfall, som kurerades med medikamenter och slummer på soffan, så fick jag en energikick. Barnen hjälpte till, så vi bakade lite.

 

 

Långpannebröd

 

 

 

Limpor

 

 

 

Arraksbollar

(Recept i Sju sorters kakor.)

 

Sedan var det ganska skönt att få gå bort och bara njuta...

 

 

 

Surströmming med extra allt.

Vi testade tre sorter och jämförde smaken.

Gottgottgott!

Våra hemodlade tomater fick högsta betyg.

 

Idag ska jag bara ta det lugnt...

 

Av Helena - 3 november 2012 12:21

LOPPIS


Lördag 10 nov kl 9-12
Ljungsbroskolans matsal


KOM OCH SKÄNK
ALLT SOM ÄR HELT, RENT OCH SÄLJBART MOTTAGES,

DOCK EJ KLÄDER.
Ljungsbroskolans matsal Fredag 9/11 kl 18-19


Stöd skolprojektet bland utsatta minoritetsfolk i Serbien.
Arr: Filadelfiaförsamlingen i Ljungsbro

Ge för Livet

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards