Livets sinuskurva

Alla inlägg under december 2012

Av Helena - 12 december 2012 17:36

Idag är det "känna sig som en manet uppspolad på land-dag". Det är alltid så när betygen är satta. Jag vet att vi har lektioner kvar och att man måste hålla ut till slutet, men PRESSEN har släppt. Sista lektionen på universitetet gjord också... Pengar växlade, vaccinationerna fixade och bikinin funnen.

 

Så ikväll har jag frossat loss på Mamma Scans köttbullar, rödkål och vitlökssås. Kom på att det blev lite mycket, men "smakerna gifte sig med varandra". Kvällens beting är att laga sonens jeans och sedan räkna in alla ungarna. Lite Wordfeud blir det också där jag håller på att förlora mot nästan alla motståndare.

 

Livet är rätt gôtt!

Av Helena - 11 december 2012 19:14

Ibland vet man inte vad det är som saknas.

Jag kom på det idag.

Jag saknar rådjuren som alltid har gått och betat i ravinen nedanför åkern.

Var är de?

Inga spår i trädgården...

Inga djur som springer över vägen när man åker till eller från jobbet.

Jag gillar ju att bo så nära naturen att juag får se dem ofta.

Saknar.

 

(Och så saknar jag mannen också, men snart får vi vara tillsammans dygnet runt i två veckor!)

 

Av Helena - 10 december 2012 22:10

Man vet att man har gått ner i vikt,

när man inte längre håller in magen när man ställer sig på vågen.

 

 

Av Helena - 10 december 2012 20:23

Började arbetsdagen med två genomruttna lektioner. Sedan skulle jag äta med en klass i matsalen, eller i alla fall vakta. Två samtal drog ut på tiden, så tiden att vakta + ha egen lunchrast blev drygt tjugo minuter... och där smög ett extra jobbsamtal in... Jag var inte superinspirerad att ha det som brukar vara veckans jobbigaste lektion!

 

Mina elever är inte så bevandrade i den svenska litteraturskatten så jag har bestämt att läsa mycket för dem och just nu har jag en fin bok, Astrid Lindgrens Julberättelser, som jag har väntat på att få läsa ur. En elev kläckte den smarta idén att vi skulle vara i soffrummet vid fritidsgården, så vi gick dit och upptäckte att det var ledigt. Alla elever tog av sig skorna och kröp ner under filtarna, för det var rätt kyligt. Sedan läste jag om Emil och Alfred som fick åka till Mariannelund i snöovädret, för att Alfred hade fått blodförgiftning. Jag tog fram alla mina språkliga talanger och icke-r, och lät så småländsk som jag bara kunde.

 

En hel klass nöjda elever och en übertrött lärare. Vi kör favorit i repris nästa lektion! Nu ska jag sätta betyg.

Av Helena - 9 december 2012 18:57

Idag är det 12 daqgar kvar tills vi åker. Jag har rättat allt jag hade med mig hem under helgen. Tror jag glömde att ta med något, så det får bli lite extra jobb imorgon. Men ikväll har vi kollat vad vi ska beställa på taxfree, så det är klart. Resten ska vi shoppa där.

 

Hotell och lägenheter Dewa Phuket - Bild 5



Det suger i soltarmen, men just nu njuter jag av hur vackert det är ute.

Av Helena - 9 december 2012 15:22

I år blir det inget überpynt här i huset.

Men en liten nisse i smatten måste vi bara ha.

 

 

 

 

 

 

Av Helena - 9 december 2012 13:33

Jag har inte hunnit smaka, men håll med om att de är fina!

 

 

Av Helena - 9 december 2012 11:53

Jag bakar mest matbröd. För att det är det jag gillar och det är så prisvärt. Hembakat matbröd kostar ca en fjärdedel av vad det köpta kostar. I många år har jag bakat vörtlimpor och slaviskt följt receptet på vörtmixpåsen. Gillar det inte riktigt, för det blir för sött och "ogrovt". I år kom jag på idén: Jag ska använda mixen i mitt eget recept!

 

Och ungefär så här blev det:

 

Helenas vörtlimpor

 

Häll i degbunken i samma ordning som det står uppradat!

 

2 paket jäst

Knappt ½ dl sirap (för jäsningen, det löser upp jästen)

2 Norrlands Guld 33 cl + vatten upp till en liter totalt (värm allt till 37 grader)

½dl olja

Två påsar vörtmix

Ca 6 dl grovt rågmjöl

Rågsikt tills degen släpper kanten

1 dl russin om man vill

 

Låt jäsa ca 30 minuter. (Jag ställde bunken i diskhon, med varmt vatten i.)

 

Baka ut och lägg i 3-4 limpformar, tryck ner degen i botten.

 

Låt jäsa igen. Jag sätter på ugnen på 60 grader och låter dem jäsa ett tag, sedan rider jag upp till 175 och gräddar klart.

 

Nu väntar jag. Sedan kan man pensla med kaffe, för snygg yta!

 

Snart kommer bild.


Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards