Livets sinuskurva

Alla inlägg den 19 februari 2013

Av Helena - 19 februari 2013 19:57

Jag har gått och bävat lite för dagens uppdrag: Att bogsera bilen några kilometer till en verkstad. Det hade jag inte behövt göra. Bussresan dit gick bra, promenaden gick bra... Och bilen startade! Min kompis M, med bästa Volvon, hade lovat att bogsera, men vi chansade på att bilen skulle klara en bit av vägen... Efter ca 2/3 lade den av. Då bogserade hon resten. FY vad läbbigt att ligga 3 meter bakom en annan bil! Vi fixade det hela vägen till verkstaden och blev trevlig bemötta där. De lovade att ta hand om min lilla pärla! Märkesverkstad och allt; vad man kostar på sig!

 

Sedan blev det snabbshopping på Ica Maxi och finaste Fikadejten på stan! Så mysigt med lite tjej/tant-snack på lovet!

 

Och så fick jag med tjejerna/tanterna till min favvoaffär Joy. Den inne i stan jag så sällan besöker, eftersom jag hellre åker till det groteska Ikanohuset. Så nu har M en fiiiiiin-blus, så hon kan gå på fest!

 

  

 

Och jag shoppade loss i billighetshörnan!         

 

 

Men det bästa var att få komma hem, till den ensamma sonen och se att han hade gjort en mexiko-inspirerad kycklingpaj. Den var på väg in i ugnen precis.

 

 

 

Jag LOVAR att det är hög raggningsfaktor på den.

 

Han är 15. Basånivet! Och jag kan förmedla kontakter.....     

Av Helena - 19 februari 2013 08:54

Igår var jag trött. Inte bara efter skidåkningen, utan också en sådan trötthet som kommer när man inser att man får vila ut, en hel vecka. Det blev i alla fall goda limpor igår. Mycket godare än vackra. Det blev belöningen till frukost. Helt klart värt mödan!

 

Bild: Räcker nog hela veckan!

 

Och här kommer receptet, så som jag kommer ihåg det:

(Blanda i samma ordning som det står.)

 

2 paket jäst

Knappt ½ dl sirap

½-1 dl rapsolja

Lite salt

1/3 påse sesamfrön

Ca ½ liter grovt rågmjöl

Ca 1 liter rågsikt

Resten vetemjöl, tills degen blir fast, men fortfarande kletig.

 

Klicka upp i fyra smorda limpformar.

Ställ in i kall ugn, men sätt på den på ca 175 grader (inte snabbvärme).

De jäser upp medan temperaturen höjs, sedan gräddas de...

ca en timme totalt, men kolla så de har börjat lossna från kanten.

 

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards