Livets sinuskurva

Direktlänk till inlägg 20 mars 2013

Maraton

Av Helena - 20 mars 2013 06:46

Till föräldramötet igår skulle en del planeras. Min kollega gjorde en PP, jag gjorde schema över utvecklingssamtalen till nästa vecka, vi synkade tankar och pratade med kollegor och rektorn. Tolkar var bokade och nästan alla elever och föräldrar kom. Ganska lyckat och jag har sovit gott inatt, vilket är ett bra tecken.


Nästa tisdag ska hela skolan ha utvecklingssamtal och tills på fredag ska alla omdömen om eleverna vara skrivna. Jag ska bara skriva 58 stycken, men i dem ska det också stå vad eleven behöver göra för att nå betyg, antingen ett godkänt betyg eller högre. Det blir mycket Copy+Paste, för att täcka alla kriterier.


För mina egna kf-elever, 13 stycken, ska jag dessutom sammanfatta alla andra lärares omdömen, skriva IUP (individuell utvecklingsplan), samt, då det saknas betyg, Åtgärdsprogram. Lite krångliga blanketter och det är viktigt att rätt sak står på rätt plats.


Det som är intressant i pappersexercisen, är att alla åtgärder ska vara mätbara och det är saker som skolan ska utföra. Är det någon som ser något konstigt i det? Ansvaret ligger helt på skolan... Inget på eleven eller vårdnadshavare.


Vart tog ansvaret för det egna lärandet vägen?


Och i vilken kurs på Lärarhögskolan ska man lära sig den fina varianten av "ordbajseri" som hela blankettsystemet handlar om?

 
ANNONS
 
Ingen bild

Elvine

20 mars 2013 10:48

de låter som man skall tacka sin skapare för att man inte är lärare.

Helena

20 mars 2013 19:46

Just nu är det lite för mycket, helt klart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 december 2016 20:57

Jag är tacksam över att ha ett dokumentationsmaterial som funkar för mig. Jag fyller i löpande och på så sätt är det mest en sammanställning som behövs när betygen ska sättas. Det funkar. Oftast.   Men så har vi ju allt annat som ska dokumenteras...

Av Helena - 6 december 2016 17:35

Det kom en förfrågan till inlägget om bedömningmatriserna, de som jag använder terminsvis och ibland årskursvis. Det är några inlägg längre ner.   Här kommer ett exempel på hur jag anväder dem:   Eleverna i årskurs 9 läser in sig på texten o...

Av Helena - 19 november 2016 10:19

Det är tydligen en lyx få förunnat att få utföra sitt arbete på ett bra, organiserat sätt under mänskliga förhållanden!   Vi har organiserat de muntliga nationella proven (NP) för årskurs sex och nio enligt följande:   Engelska åk 6 vecka 45,...

Av Helena - 16 november 2016 17:23

Igår hade vi studiedag och fick tid att sitta och jobba med förnivåer till våra bedömningsmatriser. Då vi har många nyanlända på vår skola, behöver vi tydligare graderingar för vad eleverna har lärt sig, även om de inte når betyg. För sexorna finns d...

Av Helena - 14 november 2016 09:43

Mycket snart anfaller betygssättningstider och då brukar man (läs Helena) komma på att det kanske inte är en enorm ordning på alla arbeten som är bedömda och det är ganska svårt att överblicka en elevs dokumenterade förmågor. För att göra det enklare...

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Livets sinuskurva med Blogkeen
Följ Livets sinuskurva med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se