Livets sinuskurva

Alla inlägg under april 2013

Av Helena - 5 april 2013 21:41

Vad sysslar man med egentligen så här dan före dan? Jo, man gör klart. Hela dagen gör man klart. Sonen chokladdoppade arraksbollarna och det tog flera timmar, men han klagade inte, för han slapp bädda rent igår. Jag har hållit på med annat finlir... Förberett mat som kan göras dagen innan, slagit sönder en lånad pajform, så ostsmeten låg över hela bänken, strukit dukar och tårtpapper(!), samt provdukat. Och så har jag varit till Stadsmissionen och köpt en sista del till mitt kakfat. Nu är det ihopmonterat och på detta mästerverk ska arraksbollarna trona.



Sedan gjorde jag små pyssliga mat-GPS-skyltar, så man slipper förklara vad allt är.


 


Och sist av allt har jag provdukat buffén,

så jag vet att allt får plats och att logistiken stämmer.


 


Imorgon ska vi göra det sista, men det är inte så mycket kvar.







Förutom att köpa presenten då...


/Den Klantiga Frun


  



.

Av Helena - 5 april 2013 08:27

Sonen har lyckats få flera dagar av påsklovet förstörda av en tråkig förkylning. Jag har tvingat i honom dunderkurerna, så nu är han på bättringsvägen. Han är inte så frisk så han orkar städa, men han orkade göra arraksbollar igår. Sådär 120 stycken. Mot att jag bäddade rent i hans säng.


  


Nu ligger de färdigrullade i kylskåpet och idag ska han doppa dem i smält choklad. Jag kan hyra ut honom till festliga tillfällen, för han är en riktig pärla i köket!


Receptet tog vi från sju sorters kakor, men som vanligt gör vi lite som vi vill och istället för kaksmulor eller sockerkaka tog vi ströbröd. Jag har testat det förut och tycker att det blir mindre sött och minst lika gott. Passa på att göra dubbel (eller femdubbel) sats när du ändå håller på!


Arraksbollar (ca 20 stycken)


100 g smör

1 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

1-2 msk kakao (vi tog den större mängden)

knappt 3 dl ströbröd

arrakessens efter smak


Blanda allt utom ströbrödet och essensen, och rör det poröst.

Blanda ner ströbrödet och essens efter smak.

Låt degen stå kallt en stund, men inte för länge, för då blir det en jättekaka!


Rulla bollar och låt stå kallt.

Doppa i smält choklad, låt rinna av väl och lägg på smörpappet.


Göm dem LÄNGST in i kylen!


  

Av Helena - 4 april 2013 20:14

Finns det relationer som man mår bäst av att avsluta, eller hålla på sparlåga? Det tror jag, annars hade jag nog inte gått igenom en skilsmässa själv. Det är tio år sedan nu och jag hade kommit till den punkten att "Ska det vara så här resten av livet, då vill jag inte leva". Jag funderade aldrig på att ta livet av mig, men insåg att livet var väldigt innehållslöst. Det hade varit på gång under en femårsperiod, så frågan var nog bara NÄR och VEM som skulle ta beslutet. Det blev jag. Och då blev jag från ALLA håll (utom från min lillasyster och min storebror) sedd som "the evil one".


Och det är lite av det konstiga, för ingen av de två hade gått igenom samma sak och vi har aldrig varit tajta eller ställt upp i vått och torrt, men då bara trodde de på mig och mitt handlande.


Tio år sedan och mycket har hänt sedan dess. Jag har blivit starkare, ödmjukare (även om det inte alltid märks), tacksammare för livet och hittat min själsfrände. Jag har också lärt mig att jag inte måste umgås med folk bara av artighet, om de ändå inte tycker om mig. Varför ska jag slösa bort mitt liv på sånt? Eller spendera tid med människor som inte tycker om eller respekterar mina barn?


Min unga vän H-M sa för kanske fem år sedan: "Man kanske inte ska säga det, men jag tycker att du har blivit sååå mycket trevligare efter skilsmässan." Jag levde länge på det. Jag kände att jag var befriad från ett sätt att leva där jag inte fick vara mig själv.


Nu vill jag vara mig själv. Jag vill leva så att andra trivs i min närhet. Jag vill finnas till för den som kanske går igenom det jag har gått igenom. Utan frågor, om jag inte har med det att göra.


Men jag vill inte slösa bort mitt liv med att vara i situationer där allt jag säger och gör betraktas som "fel". Det är nog någon annans plats.

Av Helena - 3 april 2013 12:17

Har haft trevligt besök på förmiddagen och det blev norska våfflor och kaffe till det. Sedan har jag bara slappat... det finns ingen riktig styrfart idag.  Jag sov dåligt inatt och tänker sova middag idag för att kompensera.


Resten av tiden går på sparlåga, fast jag borde ligga i som en iller. Sonen har drabbats av värsta förkylningen och jag tvingar i honom "Roiibos Heta Stunder" för att han ska bli fort frisk. Det är ju tråkigt för honom om han är dålig hela lovet!


Nu har jag bestämt mig för att göra ett litet ryck med min uppsats. Det vore skönt att få trycka ur sig några sidor skriven text, så något finns lagrat när lovet är över. (Annars kommer jag gräma mig över att inget blev gjort...)


Ha en underbar dag!

Av Helena - 2 april 2013 20:33

Det är nog en av de bästa dofterna som finns. Såpa. Jag gillar det massor. Skulle önska att det var så effektivt att det funkade som toarengöringsmedel också, men jag tycker inte det är tillräckligt starkt.


Men nu har jag torkat golvet i hallen och köket, d.v.s halva mellanvåningen. Man kan säga att det behövdes! Och doften är precis lagom stark. Och jag behöver duscha!


Imorgon får vi besök på förmiddagen. Måste upp och piffa lite innan dess. Och fixa kaffe!


Men nu är jag ganska nöjd med dagens beting. För jag har lov och ska egentligen inte behöva göra någonting!


*förtränger uppsatsen....*

Av Helena - 2 april 2013 14:59

På lördag så har mannen i mitt liv den stora äran att fylla jämnt. Väldigt smart val av dag, eftersom jag har ledigt hela veckan. Det känns ju lite mindre pressat då. Och så kan man kombinera vår- & feststädning.


Barnen hjälper till och får lite beting. De undrar vilken dag de ska få baka småkakor och det kan nog bli lite i eftermiddag och lite mer i slutet av veckan. Vi har hunnit med att röja i uterummet, där det är meningen att vi ska duka till ganska många.


Och så har då äntligen de sista tavlorna kommit upp i vardagsrummet. Det var en del hinder på vägen, men nu har vi hittat (vunnit) den stora tavlan som fått sin plats över soffan. Då löste det sig med var lampetterna skulle sitta och hur de andra tavlorna skulle grupperas också.


Och helt plötsligt uppstod ett behov av att sortera kurslitteratur och pianonoter, som legat lättåtkomliga på pianot förut... Det blir nog bra till slut. Jag stressar inte.


I pausen efterdrar jag de nya matbordsstolarna från IKEA. Det ska ju också göras. Och allt som är gjort är gjort. Inköpslistan är också klar.


Och jag har lov. Soligt påsklov!



Av Helena - 1 april 2013 22:02

Imorgon (2 april) är det Internationella Autismdagen. Kanske inte så mycket fira, tycker en del. Men jag tycker att det är värt att uppmärksamma den. Om vi alla lär oss lite mer om dolda funktionshinder, så underlättar vi både för dem vi möter och för oss som möter dem.


För mig har det blivit lättare när jag träffar elever som lever med eller utan diagnos inom autismspektrat. En hel del info kan man hitta här:


http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/


och här:


http://www.phv.pingst.se/phv/extern/kanner-du-igen-unga.htm


Kanske någon i din närhet är hjälpt av att du har mer kunskap och förståelse för det dolda funktionshindret!

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards