Livets sinuskurva

Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Helena - 4 maj 2013 17:59

Idag har vi varit en sväng in till stan. En sådan där inte jättekul turné till Ö&B, K-Rauta och Bauhaus, med ett kort stopp på Max på vägen. Vi har ju en trädgård som inte har blivit så väl skött nu i vår. Dels på grund av den obefintliga våren, till för någon vecka sedan och dels på grund av personlig tidsbrist.


Vi fick med oss 21 säckar jord, gödsel och toppdress hem, så nu kommer vi vara sysselsatta! Vi började med plantering och omplantering av en del som väntat på jorden:



Det ser ju inte ut som om man har en tillstymmelse till gröna fingrar, när man ser den trötta basilikan längst ner till höger. Men den har stått i torvjord, som inte höll fukten. Nu fick den nytt godis i större kruka, så nu kan vi göra pesto hela sommaren!

  



Skotten till mårbackapelargonerna ska en kompis ha, men hon ligger sjuk i migrän idag, så de planterade vi när vi ändå hade jorden framme. Topparna på skotten klippte jag av och satte i vatten igen, så det blir ännu fler blommor. Pelargonerna blir ju buskigare då så det är bara positivt att de ser lite stmpade ut nu. Lerkrukorna fick ligga i dammen någon halvtimme, så de blev fuktmättade. Annars är det ju helt galet att plantera i lerkrukor.

 



Dagens fynd från Bauhaus: En röd basilika. Som komplement till den trötta på översta bilden. Vi köpte sättpotatis där också. Det får bli nästa helgs jobb; att tömma komposten i pallkragarna och sätta potatis. Tror sonen vill göra det mot ersättning.


   


När jag klippte av de planterade skotten på pelargonerna, satte jag ju de nya skotten i vatten, men först knipsade jag av blommorna, för lite fägring på matbordet.


 

Ochså har vi det bästa vårtecknet, förutom blåmesarna i holken: Magnolians första blommor har slagit ut. I morgon ska jag fota mera!



  

Och om ni undrar varför det inte har blivit så mycket pluggande idag, så skyller jag på den molande huvudvärken...

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards