Livets sinuskurva

Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Helena - 24 augusti 2013 19:54

Stadsfesten pågår för fullt. Vi var inne igår, vandrade runt, fikade och kollade (hörde) konsert på behörigt avstånd. Festen fortsätter idag. För alla som vill... Jag är fullt nöjd med min dag hemma, då vi gjort äppeljuice, äppelmos, planterat lite växter, ätit lunch ute, sovit middag ute, klippt häck, fått bort rens och sedan avslutat dagen med de goda franska ostarna jag köpte i torsdags.


Foto: Andra drar på Stadsfesten. Vi äter hemlevererade ostar.


Äldsta dottern häckar hemma, mellandottern jobbar på Stadsfesten och sonen hänger med kompisar och har fått veta vilken buss han ska åka hem med. Jag är väldigt nöjd över att få vara hemma och kolla svtplay... Trädgårdsonsdag hade jag ju inte tid med i onsdags, så det får bli kvällens nöje, tillsammans med lite stickning. Är väldigt trött efter huvudvärksanfallet idag, så det får bli en tidig kväll, tror jag.


Tror att det är den turbulenta veckan som samlades i skallen. Nu är det bättre, men jag nöjer mig med att sitta här under min korkek och lukta på blommorna..


    

Av Helena - 24 augusti 2013 09:53

Det har hänt mycket i veckan och det toppades ju förstås av att jag igår fick det bekräftat, att jobbet var mitt. Då tycker ju en del att som lärare kan man väl jobba var som helst, det är väl ungefär likadant överallt.


O NEJ!


Det enda som är lika är att vi lyder under Skolverket, men sedan är det väldigt olika. Jag kan berätta vad det är som skiljer och varför jag känner mig lyckligt lottad att få jobb just på denna skola.


(Jag har numrerat, men det är inte rangordning!)


1) Ledningen: Kan vara välutbildad, med förankring och kunskap om hur det är i klassrummen. Eller så kan det vara avdankade militärer som har "ledarutbildning", förkollärare som har tröttnat på barn, desillusionerade lärare som aldrig har trivts med lärarjobbet. (De tre sista är exempel från min verklighet.)


2) Kollegor: Kunniga, drivande, samarbetsvilliga. Som dessutom är insatta i senaste läroplanen.

Eller låt-gå-mentalitet, som litar på att kollegor sköter det man inte tycker är kul... och gör det man alltid har gjort, för det funkade ju med läroplanen som kom 1994.


3) Föräldrar: Som litar på att man som pedagog och ämneskunnig ger deras barn vad de behöver och stöttar dem i deras studier. Tar sitt ansvar som fostrare och förstår att i ett bråk är det inte alltid bara den andras fel.

Eller som tycker att det är en rättighet att få service på alla sätt, vad gäller ledighet, lappar om läxor och som dessutom inte drar sig för att skälla ut läraren för att eleverna inte får sluta en halvtimme tidigare varje onsdag, för då är det hockeyträning. Och "min son brukoar ALDRIG göra så".


4) Skolans upptagningsområde. Tro mig, det är inte trevligare barn som kommer från "fina" delen av stan och skitungar som kommer från miljonprogramsområdena!


Summa summarum: Jag kommer till en skola med tydlig ledning, professionella kollegor, bra föräldrar och utmanande ungar. Kan man få det bättre?

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards