Livets sinuskurva

Alla inlägg den 13 september 2013

Av Helena - 13 september 2013 16:52

Ibland funderar jag och tänker högt. Idag tänkte jag högt med ett par kollegor, vid två skilda tillfällen. Vi kom att diskutera förväntningar på elever. Jag är van vid att lägga ribban högt, så även om elever inte gör något på lektioner av en eller annan anledning, så ska betinget vara klart till nästa lektion, det blir rättat, bedömt och de får reda på resultatet. Det är själva tanken med att föra undervisningen framåt; att ELEVERNA utför arbetet som ska bedömas. Det kan vara skriftligt, muntligt, enskilt, i par eller i grupp. Men det är inte JAG som ska jaga eleverna för att arbetet ska bli gjort, jag presenterar tillvägagångssätt och stöttar när det går trögt.


I några klasser/grupper som jag har stött på, finns det väldigt låg arbetsmoral. Man tror liksom att betygen ska trilla över en framåt jul, fastän man har noll intentioner att bidra till ett vettigt arbetsklimat, göra läxor eller ens ta med böckerna till lektionen. Att fippla med mobiler, sitta med lurar på, vässa pennan fem gånger/lektion, springa och hämta saker i skåpet några gånger eller bara sitta bak & fram för att störa andra verkar vara största nöjet, förutom att ropa rätt över klassrummet till en kompis eller fiende, som man vill egga igång.

Här går jag igång! Eftersom jag har haft (minst sagt) jobbiga klasser förut, så vet jag var jag ska lägga ribban.


-          NOLL mobiler i klassrummet, man behöver inte Google translate, det är inte alls omodernt att slå i lexikon och kunna alfabetet.

-          Böcker, pennor, sudd ska finnas med redan när man går in FÖRSTA gången. Man behöver inte alls gå tillbaka för att hämta i skåpet.

-          Benen ska vara under bänken, under den egna bänken, på den platsen som är bestämd redan innan.

-          Pennan behöver inte alls vässas medan någon har upprop/genomgång/textläsning. Det är i alla fall ingen som antecknar då...

-          Det är en BELÖNING att få sitta i grupprummet, och man får belöningar när man har skött sig, och då räknar vi inte i mikrosekunder.  De som jobbar tyst och bra, får sitta där, utan barnvakt. Jag tar hand om de andra i klassrummet.

-          Det är JAG som lärare som bestämmer när lektionen slutar och om jag måste vänta på några elever som slösar med vår tid, så måste jag tyvärr ta igen det i slutet av lektionen, för att alla ska få sin garanterade undervisningstid.

-          Och sist, men inte minst, det kommer märkas på betygen vilka som faktiskt visar upp sina kunskaper och vilka som inte gör det. Tough luck!

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards