Livets sinuskurva

Alla inlägg den 6 oktober 2013

Av Helena - 6 oktober 2013 20:32

Jag tycker att det är jobbigt att ligga efter med saker. Innan helgen låg jag 2½ böcker (inkl. läsloggar) och en föreläsning efter i min kurs. Nu har jag jobbat undan enhel del och är klar med uppgiften som skulle vara inne imorgon och har bara en bok + läslogg kvar på en annan. Den ska jag ta under veckan, så jag är i fas.


Idag belönade jag mig efter att en logg var inskickad: Jag kollade föreläsningen medan jag stickade! Antecknade lite vid sidan av, men det mesta var bara information som jag redan visste det mesta om.


Nu får det bli stickning någon timme till, sedan tidig läggning. Imorgon hoppas jag på fint väder, så jag kan gå en långpromenad innan jag sätter igång med läsandet av den längsta boken. Små mål hela tiden, så man ser ett slut på arbetet.


Ikväll har jag tänt lyktan på trappan tills dottern kommer hem från Stockholm framåt natten. Det är lite mysigt att mötas av, tycker jag.


Önskar er en fin arbetsvecka och några underbara brittsommardagar!

Av Helena - 6 oktober 2013 08:55

Det finns en del människor som är lite finare än andra. Eller TROR att de är. De har en attityd med näsan så högt i vädret, så om de höjer hakan lite till, kommer de drunkna i duschen. Det har jag MYCKET svårt för. De som menar att det finns två sätt att göra saker på: Mitt sätt och fel sätt.


Det där har vi ju stött på i media i ett par månader nu, då misären på Lundsberg har dragits fram i ljuset. Ja, jag kallar det misär, för det många av dem har i pengar, saknar de totalt i insikt, empati och omvärldsförståelse. Nu senast med ett gäng gymnasietvåor, som skämde ut sig på teatern i Linköping. Tvåor! Om de inte har gått om ett år, så finns ingen chans i världen att de har fått tag i alkohol på lagligt sätt.


Och vad gjorde läraren (lärarna?) som var med? Inget, enligt de andra besökarna på teatern. De nerspyende gymnasisternas klasskompisar fick städa efter dem som inte kunde uppföra sig. Jan Guillo skrev i veckan att han inte var förvånad över lärarnas beteende, för enligt rangordningen på Lundsberg så är lärarna någon form av tjänstehjon som ska serva med kunskap, men inte har något att säga till om, p.g.a pengapåsens makt. (Fri tolkning av hans artikel.)


Och vilka var det som reagerade mest på ungdomarnas beteende? Jo, andra elever som också fanns på teatern och skämdes, för de ville absolut inte bli förknippade med hopen av ungdomar utan vett och etikett. De kom från Vretagymnasiet, det lokala naturbruksgymnasiet, med ganska låg status, "Vretabönderna" känner ju alla till. Och om deras beteende kanske finns en hel del att säga, bl.a i trafiken, men deras kommentar i lokaltidningen Corren var guld värd, då de sa att "Vi får inte ens röka ute när vi är iväg med skolan."


Så man bara undrar hur folk tänker när de placerar sina barn på en skola som Lundsberg, där en av de regler man håller stenhårt på är om man tar för mycket på gaffeln, för det är i deras ögon oförlåtligt... Annars får man bete sig hur som helst.


Men egentligen behöver jag väl inte bry mig, utan bara njuta av att hösten är vacker och vara tacksam över att jag får jobba på en skola där eleverna, inte deras föräldrars inkomster & titlar räknas?


Ha en fin söndag!


 



Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards