Livets sinuskurva

Alla inlägg den 7 oktober 2013

Av Helena - 7 oktober 2013 20:02

Det har alltid varit så: Jag jobbar bäst under tidspress. Om det inte är skarpt läge, säger jag till mig själv att det ska vara klart NU! Med en bok kvar att läsa, som skulle varit klar förra veckan, tog jag tag i saken idag och sa till mig själv på skarpen: INGEN STICKNING förrän boken och läsloggen är klar. Så nu har jag suttit sedan jag kom hem från jobbet, med avbrott för lite poolfix, fiskmatning, tantmatning och toabesök.


Så nu har jag inget mer som behöver vara klart förrän nästa måndag, förutom ett tunt kompendium som jag ska läsa imorgon, innan jag börjar förbereda mig för intervjuerna till rapporten. Känner mig grymt nöjd: Tre läsloggar på tre dagar!


Och nu ska jag bara plocka ur diskmaskinen, så får jag sticka resten av kvällen.


Av Helena - 7 oktober 2013 15:42

När man jobbar som lärare kan man ju undervisa i en massa olika åldrar, beroende på vad man har för inriktning. Jag har egentligen inriktning 4-9, men vill inte gärna vara på mellanstadiet. När de kommer upp på högstadiet börjar de ju bli lite mer självgående. Förra året var jag klassföreståndare i en sjua och de var ganska valpiga. I år är jag kf i en nia och det är ganska stor skillnad. Nu är det ju allvar: Betygen är på riktigt och man ska snart vidare och då gäller det att man har fattat det där med både studier och betyg.


Och så är det ju det där att man får lämna "arbetsområdet sagor" och hålla på med Shakespeare och Strindberg. Ni fattar va?


  

Av Helena - 7 oktober 2013 06:46

Det där med vikten är ju ett sorgligt kapitel. Egentligen skulle man ju inte bry sig, så länge man är frisk och mår bra, men det gnager litegrann när kläder inte sitter helt snyggt. Jag har lite svårt att få (ta) tid till promenader och att motionera inomhus finns inte på världskartan, om det inte är simning. Men jag har ju trädgården som håller mig sysselsatt att åtminstone vara utomhus och röra på mig. Jag försöker göra det under veckorna, för då orkar jag ändå inte plugga efter jobbet. På helgerna blir det automatiskt, för då är det en del som ska fixas när man är fler som hjälper till.


Men så är det den där grejen med dieter, som ploppar upp hela tiden. Jag tror stenhårt på tallriksmodellen. Små tallrikar, varierad kost, mycket grönsaker. Och att glas mjölk till. Och sedan kan man givetvis komplettera med så mycket eller lite motion man vill, men det finns alltid plus och minus. (Mjölken dricker jag för att jag behöver kalken, annars får jag kramp i fötterna, det är första tecknet på kalkbrist.) Och vikten är på väg neråt...


På lördag börjar vår nya satsning i kyrkan: "Gå för livet". En satsning med mycket motion och insamlande av pengar till behövande romer i Serbien. Återkommer om det. Är du intresserad av att vara med, kan du höra av dig. Det är öppet för alla.

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards