Livets sinuskurva

Alla inlägg den 6 december 2016

Av Helena - 6 december 2016 17:35

Det kom en förfrågan till inlägget om bedömningmatriserna, de som jag använder terminsvis och ibland årskursvis. Det är några inlägg längre ner.

 

Här kommer ett exempel på hur jag anväder dem:

 

Eleverna i årskurs 9 läser in sig på texten om Shakespeare i Magic, samt får botanisera fritt på nätet (källkritik!!!) och göra en mndmap. Under 1 lektion (60 minuter) får de sedan VARA Shakespeare och skriva brev till en person i nutid. Brevet ska innehålla fakta, bl.a om renässansen, samt att de ska göra en jämförelse mellan företeelser på Shakespeares tid och i nutid. Renässansen har de nyligen läst om på svenskan, så där behöver de nästan bara läsa in sig på den engelska vokabulären.

 

Detta bedöms sedan under kriteriet "Skriva", där de jag utgår från rättningsmallen för NP del C, samt att brevet ska ha en korrekt form, med hälsningsfras i början och slutet, samt vara någorlunda personligt. Dessutom bedöms brevet under kriteriet "Realia", där fakta ska vara tämligen korrekt och en jämförelse görs mellan Sverige i nutid.

 

Detta gör att Realia kan vara på A-nivå och brevformen samt den skriftliga förmågan kan ligga på F-nivå, hos samma elev. Inte så vanligt, men det kan hända. 

 

Bedömningen med betygsnivå, eller vad som saknas för betyg skriver jag på uppsatspappret, men fotar av och lägger upp resultet i Showbie, vilket eleverna kan läsa omgående. De får sedan en andra chans att korrigera sitt skrivande under en lektion och får då använda originaltexten. Eleverna läser då in sig på mer fakta eller kollar upp hur man skriver ett brev för korrekt form.

 

Jag har då inte petat i originaltexten, utan talat om vad som saknas för betyg under de två kriterierna. Detta tycker jag är ett bra sätt att kombinera formativ och summativ bedömning



 

 

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards