Livets sinuskurva

Direktlänk till inlägg 1 juli 2019

Den andra anledningen: Att tänka på andra

Av Helena - 1 juli 2019 22:16

Det finns ju många anledningar till att man kan göra en sådan här vansinnig/kul/underbar/sanslös resa. En av dem är ju helt enkelt att det har varit en dröm i många år, och jag vill inte dö nyfiken, utan uppfylla så många av drömmarna som jag bara kan, utan att det går överstyr. En annan är att jag lever efter att "man äger sin hälsa" så långt det är möjligt. Det medför att det här är också en belöning till mig själv efter att ha gåt ner 15 kg under ett års tid. Den största och djupaste anledningen är att jag vill göra skillnad för andra. Jag vill få så mycket uppmärksamhet och dra den till de projekten som jag vill stödja, för människor som inte har lika bra ekonomiska förutsättningar som vi i Sverige.


Man får tycka vad man vill om humanitära hjälpinsatser, men barns rätt att gå i skolan är okränkbar! Jag har letat upp tre projekt som jag vill stödja och efter att ha samarbetat med organisationen som är ansvarig för dessa, så litar jag till 100% på att pengarna kommer fram och inte fastnar hos någon generaldirektör med fett arvode. Pengarna kommer att fördelas mellan de olika projekten, och de har en viss budget, så om ett projekt blir fulltecknat, så går pengarna automatiskt över till de andra.


Jag ska presentera projekten kort här, med länkar så du kan läsa mer (snart kommer också bilder från de olika projekten):


1) Barn från minoritetsfolk i Thailand får hjälp till skolgång, där de inte har haft möjlighet förut. 

http://efk.se/varlden/hitta-projekt/asien/thailand/ge-barn-ratt-till-skolgang.html


2) Barn från utstött minoritetsfolk får gå i förskola och lära sig både sitt eget språk och thailändska för att ha en chans att klara skolan.

http://efk.se/varlden/hitta-projekt/asien/thailand/forskola-pa-minoritetssprak.html


3) Studenter i Paraguay som får stipendium för att läsa på gymnasium och universitet, vilket de inte skulle haft ekonomisk möjlighet till annars.

http://efk.se/varlden/hitta-projekt/latinamerika-och-iberiska-halvon/paraguay/fattiga-far-mojlighet-till-hogre-utbildning.html


Du kan bidraga med så mycket eller så lite du vill, eller inte alls, men jag bidrager med blod, svett och tårar, samt ett och annat skavsår, så slipper du cykla, men kan känna att du gör en insats. Fair deal?


Jag kommer vara så öppen som möjligt med detta, utan att lämna ut namn på dem som inte vill. Din gåva swishas till


0709 500146 (mitt nummer: Helena Sydvart)


Sedan skriver jag för varje dag upp hur mycket som har kommit in och av vem. Vill du inte ha ditt namn utskrivet här, så skriver du "Cykla, anonym" i meddelandefältet. Om det är okej att ditt namn syns i listan, så skriver du bara "Cykla" i meddelandefältet. Alla som har swishat kan sedan gå in och kolla varje dag, så att deras summa finns med.


När jag går i mål i Smygehuk kommer jag efter 48 timmar att summera vad som har kommit in och skicka detta till projekten som administreras och organiseras av EFK (Evangeliska Frikyrkan). Min kontakt där heter Maria Finnevidsson, och hon har jobbat under många år med Barns rättigheter i Asien.


Vad kan då vara ett rimligt mål? Jag slår till och säger 50 000:-. Nu har jag spännt bågen högt. Jag trampar, stöttar du?


#helenacyklar  #mittlivsresa   #sydvart  #barnsrättigheter


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 3 oktober 2019 21:14


  Idag kom ett tackbrev med posten, och inte vilket tackbrev som helst, utan ett kvitto på att era pengar kommit fram. Snart skickas pengarna in från föredragskvällen. En skön känsla att veta att de härpengarna kommer göra skillnad.   TACK än ...

Av Helena - 30 september 2019 19:42


Hej!   Long time no blogging. Jag har inte varit lat, bara haft fullt upp med mitt liv, jobb och annat som bara finns här. Det var kanonkul att hålla föredrag och INGEN somnade!     Jag har fått förfrågningar från ett par ställen till och om ...

Av Helena - 15 september 2019 21:45


Nu är det äntligen dags!   På torsdag ska jag hålla föredrag i Härnakyrkan i Ljungsbro. Det vore jättekul att få se många som har följt mig på resan under den kvällen. Det blir lite mackfika efter föredraget, så vi hinner snacka lite.   Ni är...

Av Helena - 5 augusti 2019 13:42


Dagens rubrik är ett skönt citat från en mycket bra sång.   Under cykelturen och efteråt så har jag många gånger undrat vilka alla ni är som jag inte känner, men som tycker att det är bra projekt att sponsra. Alla vänner och bekanta har jag likso...

Av Helena - 3 augusti 2019 11:06

Nu är det TREDJE gången den här sommaren som jag har glädjetårar: Vi har nått målet!!!   Alla mina härliga vänner, släktingar, bekanta, bloggläsare, facebookgrupp-vänner, viktväktarvänner, artikelläsarvänner, kollegors svärmödrar och alla runtom ...

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards