Livets sinuskurva

Alla inlägg den 5 juli 2019

Av Helena - 5 juli 2019 10:01

Gårdagens resa hade ett mål: Scandic i Gällivare, en sträcka på 151 km dit. Vägen mellan Övre Soppero och Vittangi var kuperad, men inga dödarbackar. Sedan kom sträckan mellan Vittangi och Svappavaara. Rena döden! 24,5 km uppförsbacke, smyglutande. Efter 10 km kom rastplatsen Supartallen, och jag fattar varför man behöver stanna där! Sedan fortsatte det uppåt så gott som hela tiden fram till Svappavaara-skylten. Där började det luta neråt, ca 500 meter till stoppskylten vid avtagsgäen mot Gällivare. Strax därefter stod Pär med färdig lunch: Pasta med lax och spenat. Gottgott! Och 76 km avverkade av dagens beting.


 


Vi gjorde många stopp under vägen, särskilt de sista 7 milen. Det är lite läskigt att cykla på 100-väg utan vägren, med malmtransporter med släp som svishar förbi. Men yrkesförarna är sällan något problem, jag har bara haft två läskiga omkörning av sådana, en buss i linjetrafik och en LÅNG-tradare som körde faarligt nära. Annars håler de ut, eller lägger sig på bra avstånd bakom och väntar på fritt för omkörning. Då är det värre med personbilar och husbilar. Flera tutar och kör om väldigt snävt. Husvagnsförarna håller ut. Min egen ovetenskapliga undersökning.


Strax efter Svappavaara igår kom jag till ett vägbygge med trafikljus och lots. Jag fick vänta och kunde då glida förbi några bilar på högersidan, så jag hamnade bakom en husbil. Sedan fick jag trampa på, vill jag lova! Nästan hela kön hann köra om mig på sträckan, som var kansk 1,5 km. Sedan hade jag ingen trafike bakom mig i 7 km. Härligt, trots det räfflade underlaget. 


 


Pär kom ifatt mig i den andra konvojen och vi hade bestämt rast vid Kalixälven. Där kunde han fylla på vatten i husbilen. Från en KRAN, inte från älven, medan jag testade mina språkkunskaper på ett übersocialt tyskt par i 80-årsåldern. Vi förstod varandra i alla fall. En av servicetjejerna på platsen berättade om andra bra stopp på vägen ett par mil fram.


Flera korta stopp då jag bara bytte tröja och drack lite extra, vilket är livgivande. Det är runt 10 grader här, så det är svårt med kläder. Jag har klarat mig från något värre regn, så jag har bara träningströja, tunnfodrad skaljacka och tunn luva under hjälmen. Buff i halsen för att skydda axel och hals mot drag, samt vindbyxor utanpå cykelbyxorna. Reflexresår nedtill på byxorna. Windfree öronmuffar för att slippa vindbruset och det värsta trafikljudet, men jag hör när bilarna kommer. Och så glasögon. Inte mot solen, för den var bara framme sista 20 minuterna in mot Gällivare, utan mot vind, myggor och annat fnas som kan komma flygande.


Sedan kom ju målet: Scandic Gällivare. Efter service på cykel, kom vi in på hotellet kl 21:12. Då fick vi välja mellan att äta, köket stängde kl 21:30, eller jacuzzi, som stängde kl 22:00. Jorden snabbaste dusch innan middag blev det. Sedan renskavsgryta. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gott och jag åt massor! Var sedan rätt lättsövd, kan jag lova!


 


Pengar har kommit in på swishnumret 0709 500146 (mitt nummer)

Skriv Cykla i meddelandefältet, eller Cykla Anonym, om du inte vill att ditt namn ska visas.

Jag försöker lägga upp varje dag hur mycket som har kommit in, så ni kan kolla det. Ni får scrolla i bloggen för en beskrivning av projekten!

Senaste dygnets donationer:

Anonym                         50:-

Eva Furingsten Wåhlberg 100:-

Mats Johansson              200:-

Anonym                         100:-

Inger & David                 200:-

Therese Wallström          200:-

Sofi Sydvart                   150:-

Siv Nilsson Mäki             100:-

Gunilla Engström            200:-

Anonym                          50:-      (Tack för pepp!)

Bo Rynningsjö                200:-


Tack alla fina, underbara, ni gör skillnad!

Och ni som tror på att bön gör skillnad, bed gärna för min vänstra axel och mina knän. 54-årskroppen gör sig påmind.

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards