Livets sinuskurva

Alla inlägg den 6 juli 2019

Av Helena - 6 juli 2019 22:08

Kyla (10 grader ÄR kallt på sommaren), duggregn och 90% av Sveriges uppförsbackar i samma landskap, gör i alla fall mig lite mindre pepp att ge mig ut. Men shoppingen på Team Sportia gav i alla fall påfylllning i energiförrådet, med just sådant som jag behöver för att inte säcka ihop. 


Sedan åt vi pizza för att det hade tydligen hunnit bli lunchdags. Vad hände med mina morgonpass som jag hade bestämt att köra? Vi hittade i alla fall en hantverksbutik, med en massa fint från lokala hantverkare. Äntligen har jag fått ett tenn- & renskinnsarmband! Hjortronsylt slank med, eftersom vi har kaffeost i frysfacket och så köpte vi "mjukkakor" en variant av tunnbröd snartlikt det jag brukar baka, men mindre kryddigt. Också en liten pryl till vår prylhylla, där vi samlar souvenirer.

 

Det fanns sedan ingen återvändo, nu eller aldrig! Jag svirade om och trampade iväg. Vi hade bestämt att mötas vid Polcirkeln och som traditionen bjöd, så blev det fotografering i duggregn. Pär hann även filma lite.


 

Det är ju helt fantastiskt vilken fingertoppskänsla den mannen har! Vi bestämmer att vi ska träffas om 12 - 15 kilometer, men han står redan efter fyra, då det har varit en hemsk uppförsbacke. Årets bragdmedalj borde gå till honom! (Det är dessutom han som har gjort den lilla insamlingsbarometern där vi kan se hur vi närmar oss målet.)

  

Eftermiddagens fika blev kaffe med de underbara mjukkakorna. Då visste vi inte vad som skulle vänta...


Jag har ju gnällt lite över tråkiga raksträckor och mördande uppförsbackar, men man ska nog inte önska omväxling, för då KAN det dyka upp en 11 kilomeeter lång vägarbetssträcka med hyvlad, snarare dåligt hyvlad grusväg. Jag hade frusit om händern fram tills dess, men då fick jag jobba, parera och fokusera, så hela jag var genomsvettig. Pär hade stannat precis där det började, men jag tänkte at "vi kör". Om jag hade fått punka, hade jag fått t den andra cykeln med grövre däck, men nu gick det bra. De allra flesta tar mycket hänsyn, när det är varning för stenskott, men det körde förbi en galen bilist, som inte saktade ner alls och körde förbi ganska nära, och när han var bredvid mig smällde det till i bilen och en sten större än en golfboll kom studsande ut på vägen och landade när mig. Tur att inget värre hände.


Jag hade ett samtal med Gud där: "Ge mig nedförsbacke med asfalt." Ungefär så artig var jag. Lite längre fram stod Pär med vätskeflaskan och pekade på 90-skylten lite längre bort. "Där börjar asfalten." Och DÄR kom nedförsbacken. Och 9 km kvar till Kåbdalis, en tydligen ganska känd vintersportort. 


Det blev en ganska bra dag, med 59,8 km, när jag inte kände för att cykla alls imorse.  Nu står vi utanför gamla skolan, där många brukar parkera husvagnar, har rengjort cykeln, duschat varmt och ätit gott. Mysljuset brinner och vi ska snart sova. 


Men först: Idag har vi passerat 5 000:- i insamlingen, med 5694:- och jag är snubblande nära att ha gjort 1/4 av sträckan!!!


Dagens donationer:

Anonym                   200:-

Anonym                   300:-

Anna Enberg            200:-

Sofi Sydvart               60:-


(Och du som undrar hur det går, kan antingen scrolla till tidigare inlägg, eller helt enkelt swisha  till 0709 500146, för barns och ungdomars skolgång i Thailand och Paraguay.)


#helenacyklar  #mittlivsresa    #sydvart

Av Helena - 6 juli 2019 10:39

Ibland får man bara bestämma sig. Idag är en sådan dag.


(Bilder till detta inläg kommer senare, vi har problem med överföringen.)


Vi bestämde redan igår att vi skulle turista lite i Jokkmokk idag, efter att ha kört en runda genom stan efter att allt var stängt. Huvudet fattar inte att det är helt ljust klockan 22, och ett gäng killar byggde ny veranda vid pizzerian, som om det var mitt på dagen. Så idag åker vi in, ska kolla på Team Sportia som har utförsäljning, och sedan någon hantverksbutik, bara för att, liksom. Jag har sedan min studietid på Slöjdis velat åka på Marknaden i Jokkmokk som är i början av februari, så jag får väl se det här som ett gott substitut tills vidare.


Igår lämnade vi Gällivare, passerade Dundret och några km efteråt väntade Pär. Vi har en överenskommelse att han ska vänta efter långa uppförsbackar. Och då menar vi låååånga, som i några kilometer eller så. Vi pratade lite om Dundret som vinterskidort, och han förklarade att det var enormt kuperat runt där, det hade han googlat upp. Min akter och mina ben visste det redan!

  

 

Vi skulle passera Porjus på vägen, men det var ca 53 km dit, och med ett hemskt illamående på morgonen, lite extra vila, m.m så bestämde vi att ta lunch på vägen dit. En renavskiljningsplats fick bli rastplatsen, och där blåste det så mycket att det var bra att torka tvätten där. Vägen in till Porjus var ju spännande och det är fantastiskt att se dessa samhällen som är uppbyggda kring vattenkraften. Om Porjus skrivs bl.a att den byggdes upp provisoriskt för att kraftverksbyggets personal skulle ha det bra. Det blev så bra att byn finns kvar. Några hus på vägen ut från byn söderut, ser ut som arbetarhus på rad. Lägenhetshus i rött, som är jättepampiga. Där blev jag f.ö omkörd av en kvinna på elcykel. Jobbigt läge.


Efter Porjus kom ALLA nedförsbackar som jag har förtjänat. Vad jag njöt. Jag ÄLSKAR nedförsbackar. Där nynnade jag inte på Bränna Brygga, utan sjöng HÖGT! Sedan åkte jag förbi vägen mot Harsprånget och tog bron över vid Ligga Kraftverk. Eftersom jag hade kollat kartan innan avfärd visste jag att det fanns något som såg ut som en serpentinväg precis efter bron. En serpentinväg som går FRÅN vattnet går INTE nedåt. Det var nog värre än första backen vid Kilpisjärvi! Här hade de t.o.m delat trafiken, så den uppåtgående trafiken körde en längre omväg för att slippa det brantaste. Jag erkänner: Jag gick en bit. Ett par km efter backen väntade Pär och där fotade han Inlandsbanan som gick parallellt med vägen ett tag.

 

Hjärnan kopplades bort och jag trampade på. Precis som tidigare under dagen, var det inte så mycket trafik, och de allra flesta visade mycket hänsyn. Heder åt tradarförare! Man hör först ett motorljud långt bakom, sedan ett drrruummm, när de kör över mittlinjen. Då vet man att det är lugnt!


Det började duggregna 7 km före Jokkmokk och precis där kom Pär ifatt igen, så jag fick sätta på mig regnjackan. Lite kraftigare duggregn sista kilometrarna in i byn och sedan västerut nästan 3 km mot Skabram Camping & Stugby. Mysigaste camping jag någonsin varit på. Inga parkeringsrutor, men ordning och reda och gott om plats. Flera tyskar och holländare med mastodonttält och det finns även plats i skogsdungen på andra sidan vägen mot sjön. rekreationsplats för stressade och utbrända, där man får klappa kaniner, getter och alpackadjur, samt vaknar av tuppen.

     

Kvällsmaten blev på Hotell Jokkmokk. Underbar mat men tråkig service. Men man hade ju inte duschat och piffat till sig förgäves!


Med senaste dygnets givare har ni nu donerat 4934:- tillsammans! Alla bidrag är välkomna, de gör skillnad. Och det imponerar djupt på mig alla som skickar sina bidrag, trots att vi inte känner varandra: Tack ALLA!


Anna Ekryd             100:-

Lena Saleemsjö       100:-

Maribell Svärd         100.-

Josefine Andin         250:-

Pernilla Vejsholt       100:-

Josefine Hedlund     100:-     (Tack att du delar bloggen!)

Jenny Berggren       100:-

Frida Gunnar           100:-

Magdalena Hjers      150:-

Anonym                  200:-

Anonym                  100:-

Sofi Sydvart             97:-

Anonym                   50:-

Jennifer Jansson       200:-


#helenacyklar    #mittlivsresa     #sydvart

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards