Livets sinuskurva

Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

Inte så inspirerad idag

Av Helena - 6 juli 2019 10:39

Ibland får man bara bestämma sig. Idag är en sådan dag.


(Bilder till detta inläg kommer senare, vi har problem med överföringen.)


Vi bestämde redan igår att vi skulle turista lite i Jokkmokk idag, efter att ha kört en runda genom stan efter att allt var stängt. Huvudet fattar inte att det är helt ljust klockan 22, och ett gäng killar byggde ny veranda vid pizzerian, som om det var mitt på dagen. Så idag åker vi in, ska kolla på Team Sportia som har utförsäljning, och sedan någon hantverksbutik, bara för att, liksom. Jag har sedan min studietid på Slöjdis velat åka på Marknaden i Jokkmokk som är i början av februari, så jag får väl se det här som ett gott substitut tills vidare.


Igår lämnade vi Gällivare, passerade Dundret och några km efteråt väntade Pär. Vi har en överenskommelse att han ska vänta efter långa uppförsbackar. Och då menar vi låååånga, som i några kilometer eller så. Vi pratade lite om Dundret som vinterskidort, och han förklarade att det var enormt kuperat runt där, det hade han googlat upp. Min akter och mina ben visste det redan!

  

 

Vi skulle passera Porjus på vägen, men det var ca 53 km dit, och med ett hemskt illamående på morgonen, lite extra vila, m.m så bestämde vi att ta lunch på vägen dit. En renavskiljningsplats fick bli rastplatsen, och där blåste det så mycket att det var bra att torka tvätten där. Vägen in till Porjus var ju spännande och det är fantastiskt att se dessa samhällen som är uppbyggda kring vattenkraften. Om Porjus skrivs bl.a att den byggdes upp provisoriskt för att kraftverksbyggets personal skulle ha det bra. Det blev så bra att byn finns kvar. Några hus på vägen ut från byn söderut, ser ut som arbetarhus på rad. Lägenhetshus i rött, som är jättepampiga. Där blev jag f.ö omkörd av en kvinna på elcykel. Jobbigt läge.


Efter Porjus kom ALLA nedförsbackar som jag har förtjänat. Vad jag njöt. Jag ÄLSKAR nedförsbackar. Där nynnade jag inte på Bränna Brygga, utan sjöng HÖGT! Sedan åkte jag förbi vägen mot Harsprånget och tog bron över vid Ligga Kraftverk. Eftersom jag hade kollat kartan innan avfärd visste jag att det fanns något som såg ut som en serpentinväg precis efter bron. En serpentinväg som går FRÅN vattnet går INTE nedåt. Det var nog värre än första backen vid Kilpisjärvi! Här hade de t.o.m delat trafiken, så den uppåtgående trafiken körde en längre omväg för att slippa det brantaste. Jag erkänner: Jag gick en bit. Ett par km efter backen väntade Pär och där fotade han Inlandsbanan som gick parallellt med vägen ett tag.

 

Hjärnan kopplades bort och jag trampade på. Precis som tidigare under dagen, var det inte så mycket trafik, och de allra flesta visade mycket hänsyn. Heder åt tradarförare! Man hör först ett motorljud långt bakom, sedan ett drrruummm, när de kör över mittlinjen. Då vet man att det är lugnt!


Det började duggregna 7 km före Jokkmokk och precis där kom Pär ifatt igen, så jag fick sätta på mig regnjackan. Lite kraftigare duggregn sista kilometrarna in i byn och sedan västerut nästan 3 km mot Skabram Camping & Stugby. Mysigaste camping jag någonsin varit på. Inga parkeringsrutor, men ordning och reda och gott om plats. Flera tyskar och holländare med mastodonttält och det finns även plats i skogsdungen på andra sidan vägen mot sjön. rekreationsplats för stressade och utbrända, där man får klappa kaniner, getter och alpackadjur, samt vaknar av tuppen.

     

Kvällsmaten blev på Hotell Jokkmokk. Underbar mat men tråkig service. Men man hade ju inte duschat och piffat till sig förgäves!


Med senaste dygnets givare har ni nu donerat 4934:- tillsammans! Alla bidrag är välkomna, de gör skillnad. Och det imponerar djupt på mig alla som skickar sina bidrag, trots att vi inte känner varandra: Tack ALLA!


Anna Ekryd             100:-

Lena Saleemsjö       100:-

Maribell Svärd         100.-

Josefine Andin         250:-

Pernilla Vejsholt       100:-

Josefine Hedlund     100:-     (Tack att du delar bloggen!)

Jenny Berggren       100:-

Frida Gunnar           100:-

Magdalena Hjers      150:-

Anonym                  200:-

Anonym                  100:-

Sofi Sydvart             97:-

Anonym                   50:-

Jennifer Jansson       200:-


#helenacyklar    #mittlivsresa     #sydvart

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 3 oktober 2019 21:14


  Idag kom ett tackbrev med posten, och inte vilket tackbrev som helst, utan ett kvitto på att era pengar kommit fram. Snart skickas pengarna in från föredragskvällen. En skön känsla att veta att de härpengarna kommer göra skillnad.   TACK än ...

Av Helena - 30 september 2019 19:42


Hej!   Long time no blogging. Jag har inte varit lat, bara haft fullt upp med mitt liv, jobb och annat som bara finns här. Det var kanonkul att hålla föredrag och INGEN somnade!     Jag har fått förfrågningar från ett par ställen till och om ...

Av Helena - 15 september 2019 21:45


Nu är det äntligen dags!   På torsdag ska jag hålla föredrag i Härnakyrkan i Ljungsbro. Det vore jättekul att få se många som har följt mig på resan under den kvällen. Det blir lite mackfika efter föredraget, så vi hinner snacka lite.   Ni är...

Av Helena - 5 augusti 2019 13:42


Dagens rubrik är ett skönt citat från en mycket bra sång.   Under cykelturen och efteråt så har jag många gånger undrat vilka alla ni är som jag inte känner, men som tycker att det är bra projekt att sponsra. Alla vänner och bekanta har jag likso...

Av Helena - 3 augusti 2019 11:06

Nu är det TREDJE gången den här sommaren som jag har glädjetårar: Vi har nått målet!!!   Alla mina härliga vänner, släktingar, bekanta, bloggläsare, facebookgrupp-vänner, viktväktarvänner, artikelläsarvänner, kollegors svärmödrar och alla runtom ...

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards