Livets sinuskurva

Alla inlägg den 11 juli 2019

Av Helena - 11 juli 2019 21:19

I avdelningen för lustiga ortsnamn började vi dagen i Hoting och avslutar den utanför Ollsta. 106 km idag och det var INTE platt mark. Snacka om att jag börjar få hallucinationer om att få cykla hemma på Östgötaslätten!




Det var duggregn i morse, med frukost under markisen, och eftersom jag INTE hade lust att frysa så hade jag klätt på mig rejält. Bra jobbat, Helena! Det tog ju slut efter drygt tio minuter och sedan var jag genomsvettig, så då stannade Pär så jag fick byta allt. Han fick då låna min fina bomullssjal från Flatebö, som han knöt lite artistiskt, för att slippa knott och mygg. Jag är lyckligt förskonad från att få myggbett. Eller, de biter mig, men det kliar inte. Pär får alla!


 


Innan vi åkte från Hotings Camping så visade innehavaren bilder på björnar som hon hade tagit längs med vägen där vi skulle åka. Jag lovar att jag hade ögon och  öron på helspänn och sjöng högt! Klarade mig, även om det är en dröm att få se björnar i det vilda. Kanske inte när jag cyklar dock...


 


Trampade på och hittade en skylt med "Gäddede" där vi har vänner som har stuga. Vi svängde inte förbi eftersom 1) det var 123 km dit, 2) de var inte där. Men nu hittar vi dit. Nästa gång blir inte med cykel. Samma vänner hade starkt rekommenderat våfflorna på Hembygdsgåden i Strömsund, men eftersom min mage börjar protestera mot för mycket godsaker (energibomber), så åt vi pastamatlåda i husbilen först. Sedan fick det plats två våfflor.


            


Därifrån hade vi svårt att bestämma hur långt vi skulle åka. Regnet hade sinkat oss på morgonen, så Östersund kändes lite för långt, men vi stannade till i Hammerdal för att handla på deras fina ICA-affär, och sedan var jag peppad att dra vidare några mil. Men OJ, vad kallt det var i skuggan när jag cyklade genom skogen. Skickade ett två-ords-SMS till mannen. "Ollats. Kallt." Haha, det var autocorrect som slog till, men han förstod så han stannade strax efter Ollsta. Det blev 6 kilometer mer än jag trodde att jag orkade, men nu är ju de gjorda, så det är bara drygt 42 km kvar in till Östersund. 

   

Östersund räknar vi som halvvägs på resan och jag har sparat en fin skolavslutningspresent, som jag fick av en elev. Den ska vi fira med imorgon! Vi är hembjudna till Pärs jobbarkompis som bor i Östersund, så det passar ju att de får fira med oss då.


Dagens donationer:

Sisko                                  100:-

Anonym                               50:-

Elisabeth Liljeblad                500:-

Sofi Sydvart                        106:-


Stort TACK, ni peppar mig mer än ni kan förstå. Och totalt har vi nu 11 057:-         UNDERBART!


(Swishnummer 0709 500146, för er som undrar. Scrolla i bloggen för att läsa om insamlingsändamålen.)


#helenacyklar   #mittlivsresa    #sydvart

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards