Livets sinuskurva

Direktlänk till inlägg 6 december 2016

Shakespeare och bedömningsmatriserna

Av Helena - 6 december 2016 17:35

Det kom en förfrågan till inlägget om bedömningmatriserna, de som jag använder terminsvis och ibland årskursvis. Det är några inlägg längre ner.

 

Här kommer ett exempel på hur jag anväder dem:

 

Eleverna i årskurs 9 läser in sig på texten om Shakespeare i Magic, samt får botanisera fritt på nätet (källkritik!!!) och göra en mndmap. Under 1 lektion (60 minuter) får de sedan VARA Shakespeare och skriva brev till en person i nutid. Brevet ska innehålla fakta, bl.a om renässansen, samt att de ska göra en jämförelse mellan företeelser på Shakespeares tid och i nutid. Renässansen har de nyligen läst om på svenskan, så där behöver de nästan bara läsa in sig på den engelska vokabulären.

 

Detta bedöms sedan under kriteriet "Skriva", där de jag utgår från rättningsmallen för NP del C, samt att brevet ska ha en korrekt form, med hälsningsfras i början och slutet, samt vara någorlunda personligt. Dessutom bedöms brevet under kriteriet "Realia", där fakta ska vara tämligen korrekt och en jämförelse görs mellan Sverige i nutid.

 

Detta gör att Realia kan vara på A-nivå och brevformen samt den skriftliga förmågan kan ligga på F-nivå, hos samma elev. Inte så vanligt, men det kan hända. 

 

Bedömningen med betygsnivå, eller vad som saknas för betyg skriver jag på uppsatspappret, men fotar av och lägger upp resultet i Showbie, vilket eleverna kan läsa omgående. De får sedan en andra chans att korrigera sitt skrivande under en lektion och får då använda originaltexten. Eleverna läser då in sig på mer fakta eller kollar upp hur man skriver ett brev för korrekt form.

 

Jag har då inte petat i originaltexten, utan talat om vad som saknas för betyg under de två kriterierna. Detta tycker jag är ett bra sätt att kombinera formativ och summativ bedömning



 

 

 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 december 2016 20:57

Jag är tacksam över att ha ett dokumentationsmaterial som funkar för mig. Jag fyller i löpande och på så sätt är det mest en sammanställning som behövs när betygen ska sättas. Det funkar. Oftast.   Men så har vi ju allt annat som ska dokumenteras...

Av Helena - 19 november 2016 10:19

Det är tydligen en lyx få förunnat att få utföra sitt arbete på ett bra, organiserat sätt under mänskliga förhållanden!   Vi har organiserat de muntliga nationella proven (NP) för årskurs sex och nio enligt följande:   Engelska åk 6 vecka 45,...

Av Helena - 16 november 2016 17:23

Igår hade vi studiedag och fick tid att sitta och jobba med förnivåer till våra bedömningsmatriser. Då vi har många nyanlända på vår skola, behöver vi tydligare graderingar för vad eleverna har lärt sig, även om de inte når betyg. För sexorna finns d...

Av Helena - 14 november 2016 09:43

Mycket snart anfaller betygssättningstider och då brukar man (läs Helena) komma på att det kanske inte är en enorm ordning på alla arbeten som är bedömda och det är ganska svårt att överblicka en elevs dokumenterade förmågor. För att göra det enklare...

Av Helena - 10 november 2016 20:40


Bästa avkopplingen är att få pyssla lite!   Jag svängde förbi Sjöviks Blommor på vägen hem och införskaffade en grön krans, lite vitmossa och två blå hyacinter. Sedan inventerades pysselhörnan på lite överbliven dekoration och tio minuter senare ...

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se