Livets sinuskurva

Alla inlägg under september 2012

Av Helena - 30 september 2012 19:59

När man har läst 20 sidor får man belöna sig själv med att kolla Thailandssidor på nätet.

 

 

 

Me like!

 

 

  

 

 

 

 

.

Av Helena - 30 september 2012 17:12

Sol i uterummet. Så varmt så man måste ha dörren öppen, annars försmäktar man. Har läst lite idag, inte alls så mycket som jag behöver, men jag har hunnit hjälpa en dotter med formalian till hennes rapport också. Så nu har vi två färdiga skriftliga verk den här helgen. Inte illa, tycker jag. Borde dra ut på en promenad innan sonen kommer klockan 18.

 

Skördade tomater också. Vi har skördefest var och varannan dag här!

 

 

 

Men ingen har putsat fönstren...

 

  

Av Helena - 30 september 2012 06:54

Söndagar är sällan sovmorgonsdagar här. Det får man försöka hinna med på lördagen. Eller ännu hellre sova tidigt på kvällen, eftersom jag sällan sover längre än 5 - 6 på morgonen. Idag ska mannen och jag sjunga med kören i kyrkan och efteråt har vi ett Ge för Livet-möte. Det ska bli intressant att se vad som bestäms där.

 

Vi hann inte städa klart igår, så det får nog bli en sväng idag. Och så ska sista grejen med elkontakten till gräsklipparladdaren fixas. Sladden har fått ledas genom en fönsterspringa hela sommaren, men nu behöver vi stänga fönstret till uterummet, för växternas skull.

 

Och så ska man komma på någon middag också... Jag har ännu inte gjort klart projektet "Veckomenyer", så vi får gissa idag igen.

 

Eller kanske någon har något fiffigt förslag?                      

Av Helena - 29 september 2012 20:03

När man ska passa in maten mellan tre matcher, en simträning, tvättmaskinen, städning och essäskrivande, så är det inte säkert att det blir något alls. Men idag tog vi lunch à la kylskåpsupptäcksfärd och lade krutet på middagen. En färd till affären och vi hade vad som behövdes för satay med jordnötssås. I en del andra recept heter det satayspett, men vi skar i mindre bitar och grillade ca 5 minuter i ugnen. Nudlar och sallad till.


Dottern var på match i Norrköping, inlånad till ett annat lag, sås hon sms:ade när de var å väghem och undrade vád det blev för mat. Jag svarade och hon knappade tillbaka: "Woho fest!"


Det blev klart godkänt!



Nu ska jag bara slappa i soffan. Har gjort en liten ommöblering i vardagsrummet och måste fundera på om det blir bra så...

Av Helena - 29 september 2012 15:24

Det har varit trögt att läsa. Jag har sökläst 19 böcker efter rätt sorts information. Börjar bli lite trött på dem nu, men på torsdag kan jag lämna tillbaka alla utom två: Den minsta och den tjockaste.

 

 

 

Det blir lätt lite rörigt när man skriver. Särskilt när man är inne på sluttampen och ska dubbelkolla, så det verkligen var rätt det man skrev först.

 

 

Nu var det bara en essä på fem sidor som skulle behandla ett ämne inom svenska som andraspråk, så det var ju ingen massiv uppsats. Nästa termin blir det värre.

 

Nu har jag mailat iväg den "färdiga" till en kollega" så får han läsa kritiskt. På måndag kl 24:00 ska den finnas i mina kurskompisars inbox, så vi får läsa varandras innan torsdagens kurstillfälle. Vi har varit lite smarta och sagt att vi ska vara färdiga tidigare, så vi förlänger vår torsdagskväll kommande vecka, så är vi lediga veckan efter.

 

Var inte det smart, så säg? 

 

Nu ska jag googla efter satay-recept till lördagsmyset.

 

Ha en skön kväll!

Av Helena - 29 september 2012 08:48

Det är ett plagg jag har en väldigt ambivalent inställning till. Älskar att gå ute och pyssla i trädgården och sola samtidigt. Det här är min tomt och jag bestämmer, liksom. (Och mannen har inte protesterat än!) Men så kommer den där catwalken på beachen och då skulle jag vilja ha något heltäckande inhållande. Sånt är livet.

 

Och när mannen bokade jul- & nyårsresa till Thailand, så kom jag på hur kort tid det är kvar. Men jag började på någon form av diet i veckan och tänker vara ihärdig fram till jul. Inte bara fram till nästa fredagsfika...

 

Då läste jag helt plötsligt en av mina favoritbloggar från USA och där har man lyckats förena alla mina svagheter i en enda paj:

 

Chocolate pecan pie

 

Och här är länken till bloggen.

 

Det är garanterat kalorifritt att slicka på skärmen!

 

 

.

Av Helena - 29 september 2012 08:16

Efter en arbetsvecka som jobbmässigt sett har varit toppen, men privat ganska tung, så är det skönt med lördag. De senaste veckorna har städningen försummats en hel del och det är en hel del som behöver höstfixas.

 

Jag bara undrar: HUR hade folk tid med höststädning förr?

 

Och då menar jag en sådan där rekorderlig då man vädrar alla kläder i garderoberna, tvättar alla täcken och kuddar, dammtorkar varenda list och tvätta alla fönster... Berätta, är det fortfarande någon som går loss så på städningen?

 

Jag funderar skarpt på att hyra in en RUT till fönstertvätten, så jag kan få förlusta mig i mina grammatikproblem på universitetet på min fritid. Om ni tycker att det låter slappt, så är det ungefär så långt jag kan sträcka mig vad gäller hushållsnära tjänster. Jag vill inte ha hem någon som ska städa vår "veckoskit" och jag vill inte ha hemleverans av matkasse.

 

Men jag skulle inte tacka nej till ett skinande hem och en renoverad källare...

Av Helena - 27 september 2012 20:55

Ibland är det verkligen skönt att finna glädjen i det lilla. I morse när jag kom till jobbet och passerade elevernas cafeteria, såg jag hur fritidspersonalen hade gjort det mysigt för eleverna. Där är det ganska många som äter frukost för en femma och i morse ingick myset:

 

 

Sedan var dagen lite sådär... några missförstånd som jag blev drabbad av, men också en del ljusglimtar.  2½ timme spenderades på universitetet, och det kändes ganska bortkastat. Bästa behållningen var att jag hittade 11 (ELVA) grammatikböcker som jag ska skumma igenom i helgen. Och så var det de fantastiska färgerna på parkeringen. Kass bild, men det värmde mitt hjärta!

 

 

Och så kom mitt loppisfynd med posten: Den lilla kannan som matchar mitt coola uppläggningsfat. En liten ljusglimt i tillvaron!

 

 

Och sist, men inte minst, så har mannen kommit hem!    

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards