Livets sinuskurva

Alla inlägg under november 2012

Av Helena - 30 november 2012 23:36

Vi har haft lite svårt att komma överens om en sak: Vad som ska hänga över soffan. Mannen har en tavla från sitt förra liv, som jag aldrig har tyckt om. Den har stått på golvet, lutad mot väggen, sedan vi målade om...

 

Idag vann mannen andra priset i deras konstlotteri:

 

 

 

Den är ganska stor, höjden är ju lite högre än pelarbordet till höger.

Imorgon ska vi hänga upp den.

 Den matchar t.o.m soffan.

 

Mannen har ju tur både i spel och kärlek!


Av Helena - 30 november 2012 23:08

Här kan man skriva på uppropet mot adventssamlingsrestriktionerna:

 

http://www.dagen.se/adventsuppropet/

Av Helena - 30 november 2012 22:16

Idag hade jag en grupp som har språkval engelska. De är ganska ostyriga, men kan vara oroligt charmiga. Typiska tonåringar alltså. En sköning har lite svårt med svenska språket, för han har bara varit här något år.

 

Planeringen var i alla fall att alla skulle läsa igenom en text, de fick varsin parvis. De skulle välja ut viktiga fakta och sedan läsa eller återberätta det de tyckte var viktigt med advent och jul. Ett par berättade om var ordet advent kom ifrån, några andra om ljusstakens fyra ljus. Ett par var lite osams, för den ena ville läsa, men sköningen tyckte det var jobbigt.

 

Så han började berätta om konflikten mellan judarna och romarna, skattskrivningen, stallet och "värsta feta stjärnan", att man dödade småpojkar och att Jesus sedan blev stor och skulle rädda hela det judiska folket. "Han startade kristendomen, för det hade Gud sagt till honom." Och så berättade han om "gamla bibeln och Ibrahim, det är ganska svårt att förstå".

 

Jag bara gapade... den bästa predikan jag hört på flera år... Jag frågade honom om han hade gått i konfirmation. "Jag? Nej, jag är muslim! jag har pluggat till provet om judarna till fem i natt."

 

Den grabben steg massor i mina ögon! Så grymt berättat!

Av Helena - 29 november 2012 18:08

Idag har jag fotat alla bilderna i en bok, som jag ska läsa högt ur för min klass. Det blir ett bildspel, som jag visar på väggen samtidigt som jag läser. Bilderna i boken är ju så små, så de går inte att visa för en hel klass annars. Boken verkar kul och passar nog min klass bra.

 

 

Av Helena - 29 november 2012 17:50

Blev lite inspirerad av en kollegas matlåda idag och gjorde en fuskvariant av moussaka när jag kom hem. Det var meningen att det skulle bli gratäng men det blev mer grytliknande. Här kommer receptet. Börja med att göra köttfärssås:

 

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

lite stekmargarin

1 kg blandfärs

2 burkar krossade tomater

kryddor efter behag, jag tog salt, peppar och färsk basilika

 

Häll upp såsen i en stor ugnsform.

Stick ner halva aubrgineskivor i färsen.

 

 

Bred över en stor burk keso och skiva ost över.

 

  

 

Grädda i ugnen, ca 200 grader i 40 minuter.

Känn på aubrginesivorna, så de är mjuka.

 

 

 


Sallad, avokado och physalis till.

Av Helena - 28 november 2012 18:25

December... smaka på det. Känns det sött och gott eller bittert och surt? Är det njutbart eller tvångsmässigt?

 

Jag känner att jag inte har koll på den här månaden. När mannen kommer hem till helgen måste vi sätta oss ner och synka almanackor och kolla vad som måste göras. Nästa vecka ska jag t.ex jobba massor, så betygsättningen kan bli klar snart. Sedan är det ju massor privat också, som man måste/vill hinna med. Jag tror att barnen har fyra framträdanden under december och vi vuxna har två. Det gör att alla helger är bokade... och jag orkar inte med fler konserter.

 

Lite adventsmys vill man ju hinna med också innan det drar ihop sig för julresan. Jag ska fixa lite mys på jobbet också, men inget överdåd.

 

Gardinerna är uppe och glöggen framtagen: Nu kan advent få anfalla!

Av Helena - 28 november 2012 17:23

Skolfoto nummer två har kommit nu.

Me like!

 

Av Helena - 28 november 2012 07:16

Den första snön är jag barnsligt förtjust i!

Nu är den här!!!

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards