Livets sinuskurva

Alla inlägg den 4 augusti 2012

Av Helena - 4 augusti 2012 21:18

Det är något visst med män och motorsågar. Jag har inget emot de flesta elverktyg, sedan jag övervann rädslan att använda tigersåg, men just motorsågar gillar jag inte! Då är det ju så bra att mannen gillar dem desto mer. Trots en rygg som krånglade i morse, kunde han nog tänka sig att såga lite, bara han fick stretcha lite först. Sedan satte vi igång med att anfalla stubben.

 

   

 

Sågade och eldade. Men eldningen var helt omöjlig. Den var helt sur, trots att det är 2½ år sedan vi sågade ner trädet. Det får verkligen bli veckans beting att gräva, såga och bända! Men vi fick vår egen OS-eld i alla fall... Kul så länge den varade!

 

 

 

Men istället för att hänga läpp över det usla resultatet, passade vi på att fälla en vildapel, när vi ändå hade en motorsåg hemma. Vildapeln står utanför vår tomt, men på ett område som vi får använda om vi sköter det. Den var stor och jättetät, vilket gjorde att våra odlingslådor och en stor del av gräsmattan låg i skugga till långt fram på eftermiddagen. Men mannen fick leka lite med motorsågen igen, tre lass ris kördes till ristippen och en hög stubbe sparades... Vi vet inte om det ska bli stöd för en alpklematis eller hållare för fågelholkar. Det kanske går att kombinera, någon som vet?

 

          


Och när man bor i en  håla på landet, är det inte ovanligt att man får se ett sådant här ekipage passerande ute på gatan:


 

 


Efter en dags arbete i trädgården känner man sig ju sådär härligt utarbetad i kroppen och man är lika smutsig som jeansen och skorna. Då är det skönt med ett dopp i poolen... Bara flyta omkring... Och känna att det är helg!

 

 

 

En skön lördagskväll önskar jag er!

 

  

Av Helena - 4 augusti 2012 12:55

I sådär 20 år hade jag en dröm om att få äga en helt vanlig kyrkbänk, modell missionshus. För några år sedan kom jag över en lång, svårplacerad sak. Den kom till användning i nya husets uterum, efter skrapning och målning.


I våras fick jag överta en kortare variant av samma sort, av en kompis som inte hade plats för den. Jag hade måttat och det skulle bli perfekt för vår hall. Jag lät den stå ute på trägolvet borta vid poolen, så fick naturen sköta en hel del av färgborttagningen. (En rostbrun, lätt ådrad färg, som hade krackelerat en hel del.) Äldsta dottern slipade av resten och jag behövde bara göra lite finslipning, för då hade hon tröttnat. Efter ett lager grundmålning, lätt slipning och två lager av den grå kulören "Ragnhild", så blev den placerad där det var tänkt. Nu skyddar ryggstödet de veka orkidéerna och det finns plats för både skolväska, post och en stjärt som behöver slå sig ner för skoknytning. Den ska få stå där i många år nu!


 



(Och sladdarna ska jag gömma på något snyggare sätt...)

Av Helena - 4 augusti 2012 09:31

Förra veckan innebar bl.a slutförandet (?) av städningen i garaget. Då syntes det ju tydligt att det fanns ett par saker som behövde bli åtgärdade för att bli funktionsdugliga. Bl.a dessa:


 

Jag hade en hög med brädor till, som var grovt tillsågade, men annars inget gjort med. Det fick bli en sväng med slipmaskinen, så kanterna blev rundade och ytorna helt släta. De kapades till rätt längd och hålen borrades samtidigt, så de skulle passa i längd.

 

Gavlarna och stödstagen fick en omgång med Biltemas metallfärg och det blev en riktigt snygg högbland yta:

 

Och mellan skurarna målades brädorna på alla sidor, ca tre gånger. Det är, allvarligt talat, inte så vansinnigt noga, för när man monterar ihop bänken sätter man självklart bästa sidan uppåt. Det som är mest noggrant är att man torkar av regndroppar och björkfrön innan man målar nästa lager. (Vis av erfarenhet.)

Och min smarta målarbänk består av två uttjänta trädgårdsstolar, som är på väg till tippen, men passade perfekt i storlek för detta arbete.

 

Sedan är det ju ALLTID roligast när man får göra själva slutmonteringen! Jag borrade upp hålen, som hade fått lite färg i, och monterade första brädan, med maskinskruv med rundad skalle och mutter på baksidan. Det var spännande att se om det skulle passa. Observera stöden, för att gavlarna skulle stå rakt.

 

Jodå! Efter en hel del pyssel och med viss assistans av mannen för att montera stödstagen (vattenpass!) och den sista svängda metallskenan i mitten på bänken (m.h.a. muskelkraft och list), så blev det riktigt bra!

 

Och det är nu vi väntar på att björkroten kommer bort, så vi kan göra en sittplats där, precis bredvid dammen! Och så letar jag efter ett matchande bort till... Hör av dig om du har något som du tror kan passa, stående i gömmorna och till salu för en spottstyver. Gärna renoveringsobjekt!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards