Livets sinuskurva

Alla inlägg den 10 augusti 2012

Av Helena - 10 augusti 2012 23:54

Jag gillar när folk är spontana. Det finns ju inget som säger att en kräftskiva blir bättre för att man bjuder in till den tre veckor innan, istället för tre timmar, eller hur? Det hände oss idag.


Och eftersom jag hade tröttnat på kombinationen stubbe + regn, så erbjöd jag mig att baka en ostpaj. Receptet blev tämligen improviserad, men slutresultatet blev riktigt bra. Så här kommer ett improviserat recept. Ta det mest som en inspiration, för det finns inga exakta mått, utan det är av modellen "kylskåpsrensning".

 

Ost- & paprikapaj. (God till kräftor)

 

Pajbotten gjordes på margarin + vetemjöl + grovt rågmjöl + en nypa salt + en uns vatten (allt på känn). Förgrädda ca 10 minuter i 200 grader.

 

Finskuren gul paprika täckte botten.

 

En blandning av grovriven stark prästost, lite Philadelphia, ½ dl hushållsmjukost eller vad man råkar ha hemma i ostväg. Rör ner ½ burk creme fraiche chili & paprika, samt ½ dl vispad grädde. Häll över paprikan och bred ut.

 

Grädda ca 20 - 25 minuter i ugnen, eller tills den har fått fin färg. (Min blev lite mörk, men det påverkade inte smaken.)

 


  Kryddstark av creme fraichen, men det var jättegott till kräftorna!


Av Helena - 10 augusti 2012 15:58

Idag har det varit helknasigt att få till något vettigt tempo på jobbandet. Jag började med att kolla läget efter det senaste regnandet. Inte alltför mycket jord hade runnit ner, så det gick att fortsätta där jag hade slutat.


 

De främre rötterna, hela sjoket, har jag tagit upp idag, i delar.


Massor av jord är framgrävd under rötterna, för annars går det inte att såga. Jag fortsatte att gräva, såga, gräva, såga... Och ibland försökte jag få loss träskorna som bara ville fastna.


 



Jag hann jobba drygt en timme, så kom regnet. Men då var det ändå dags för lunch, så det var väl okej. Fortsatte sedan ett par timmar till och har fyllt en skottkärra med rötter, som sonen har lastat på släpkärran. Den största roten satt fast med några smårötter neråt, men efter de senaste dygnens regnande, så var det "bara" att dra upp dem ur leran.


 


Den var tung! Jag skulle gissa att det återstår knappt 25% av rötterna att kapa nu, för jag har grävt under större delen av stubben, så det är bara den VÄRSTA roten kvar + en kompis till den.

 

Och nu har regnet bestämt att jag ska lägga av för idag, så jag ska baka lite, innan vi drar iväg på kräftskiva ikväll. Ett skönt avbrott, måste jag säga.

Av Helena - 10 augusti 2012 10:42

Det krävs lite mamma-list för att få upp tonåringar på sommarlovet. Här är tipset: Surdegsbaguetter från ICA:s bake off-sortiment. Lika goda till frukost som till grillat!

 

 

God morgon!

Ni vet i vilken grop ni hittar mig.  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards