Livets sinuskurva

Alla inlägg den 7 juli 2019

Av Helena - 7 juli 2019 21:10

Söndagsfrid kan vi väl kalla det, när vi kom iväg lite sent i morse?


(Tack kära medlemmar i Härnakyrkan Ljungsbro för era böner för mig och Pär. Det gav lite extra styrka under dagen!)


Jag har mentalt ställt in mig på att köra lite färre mil/dag här i norr, för backarna är rejält slitiga, och den lilla förhoppningen om solsken slogs i spillror och resulterade i duggregn mer än halva tiden under dagen. (Jag får kompensera genom att köra längre/dag när det blir lite plattare.) Men nu börjar temperaturen krypa uppåt och har nog legat runt 13 grader under större delen av dagen. Det har medfört att jag har slutat med mössa under hjälmen och kör med vanlig träningströja under regnjackan. Gårdagens lilla uppfinning med längdskidbyxorna över cykelbyxorna, har varit jätteskönt för knäna och de är tillräckligt vattentäta. Ikväll har dessutom alla kläder tvättats (för hand), så jag kan vara en riktig fräsching imorgon.

    Bilder från Kåbdalis där vi sov natten till söndagen. (Foto: Pär)


Men idag har jag varit med om en del spännande, förutom ännu en mil på dåligt hyvlad väg, där inkontinensen testades och gäddhänget fick sig en omgång. Man måste se positivt på det, när man helst hade velat passera bilen som kom på fel sida och vägrade flytta på sig för en cykel, och ge honom en rejäl repa på sidan. Jag höll kvar i mitt spår och han var tvungen att flytta på sig!


Sedan fick jag bromsa för en ren, som kom uppspringande mot vägen, men stannade precis utanför asfalten. Det skedde precis när jag hörde motorcyklar komma bakifrån. Jag viftade med armen och pekade, och renen stack av till höger samtidigt som de körde om. Nägot senare fick jag rött ljus vid inlandsbanan. Hur ofta går det tåget, liksom?


Eftersom vi samlar på platser med fina namn att stanna vid, så var vi ju tvungna att stanna vid Moskosel idag. Kaffet var redan färdigbryggt, kakorna i en burk, och en kåta/tipi stod på plats att sitta i. Tröjbyte blev det också. Skönare att åka vidare när man är torr.


      Vid Piteälven. (Foto. Pär)


Vi har ju dessutom kommit på fiffigaste sättet att värma gårdagens pizza: I en stekpanna med lock över gassollågan. Tusen ggr bättre än micrad!


Nu är vi i Arvidsjaur och det jobbiga med kommunerna här i norr, är att de är så grymt stora, så man passerar kommungränsen flera mil innan man kommer in i huvudorten. Men vi har överlevt  det också, även om jag cyklade fel två gånger innan jag kom fram till campingen, men sedan duschade jag varmt läääänge innan vi drog iväg och åt thaimat.


Om ni ser att jag tappar en del bokstäver när jag skriver, så är det för att lill-, ring- & långfingret på vänster hand inte riktigt är med i matchen. Någon nerv i kläm eller något. Det går över när jag slutar cykla.


Jamen, så har vi dagens insamlade också!

Birgitta Severin          400:-

Gunvor Ljungberg      100:-

Robert Bäckström      100:-

Helén & Lasse           100:-

Elsy Davidsson          100.-

Sofi Sydvart               98:-

Anonym                    50:-

Ann-Britt Haraldsson  150:-

Jenny & Fredrik         200:-


Nu är vi uppe i 6992:-:-                  Ni är fantastiska!


Och swishnumret är 0709 500146.

Och länken till beskrivning av projekten: http://livetssinuskurva.bloggplatsen.se/2019/07/01/11615882-den-andra-anledningen-att-tanka-pa-andra/

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards