Livets sinuskurva

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2012

Svarta pengar

Av Helena - 26 augusti 2012 15:32

Det blev en liten syrekick att gå ut i trädgården och plocka björnbär. Det mognar ganska mycket på en gång nu, så man kan plocka en dagsranson och göra sylt på den. Annars brukar jag inte hinna få ihop så mycket, men idag hann jag före äldsta dottern!

 

Jag försöker att alltid ha en minst en påse syltsocker stående i matkällaren, för det är ju så ofantligt enkelt att koka sylt om man använder det. Jag lyckades tyvärr koka över lite på hällen idag, men det blev ändå några lyckoburkar. Man är rik när man har några burkar hemmagjord sylt. Blackberries... svarta pengar...

 

 

Jag häller upp sylten direkt från kastrullen till varma burkar och ställer dem upp&ner. Det blir helt tätt och sylten håller sig bra. Men alla våra etiketter är slut. Det brukar annars vara lite kul att skriva något fyndigt på burkarna.

 

Igår på marknaden försökte jag hålla mig från att handla en massa onödigt... Tänkte varje gång jag passerade en knalle med en massa krafs: "En massa saker som man inte behöver." Men i fredags kväll hade jag spanat in lite matvaror som en knalle sålde. Vinäger, olja, senap, chips och lite annat från små svenska företag. Jag föll för blåbärsvinägern, som var kryddad med dragon. Den kan bli bra tillsammans med våra goda oljor från Grekland och Gotland. Några tips på vad man kan ha den till?

 

 

Inte sååå bra bild...


 
 
Lena

Lena

27 augusti 2012 21:34

I helgen blev jag bjuden på en drink med jordgubbsvinäger och cider. 1 msk vinäger till ett glas cider. Det var riktigt gott! Det borde funka med blåbärsvinäger också, tycker jag.

http://kallesdagbok.blogg.se

Helena

28 augusti 2012 06:11

Annorlunda! Men låter gott, så det ska nog testas.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 3 oktober 2019 21:14


  Idag kom ett tackbrev med posten, och inte vilket tackbrev som helst, utan ett kvitto på att era pengar kommit fram. Snart skickas pengarna in från föredragskvällen. En skön känsla att veta att de härpengarna kommer göra skillnad.   TACK än ...

Av Helena - 30 september 2019 19:42


Hej!   Long time no blogging. Jag har inte varit lat, bara haft fullt upp med mitt liv, jobb och annat som bara finns här. Det var kanonkul att hålla föredrag och INGEN somnade!     Jag har fått förfrågningar från ett par ställen till och om ...

Av Helena - 15 september 2019 21:45


Nu är det äntligen dags!   På torsdag ska jag hålla föredrag i Härnakyrkan i Ljungsbro. Det vore jättekul att få se många som har följt mig på resan under den kvällen. Det blir lite mackfika efter föredraget, så vi hinner snacka lite.   Ni är...

Av Helena - 5 augusti 2019 13:42


Dagens rubrik är ett skönt citat från en mycket bra sång.   Under cykelturen och efteråt så har jag många gånger undrat vilka alla ni är som jag inte känner, men som tycker att det är bra projekt att sponsra. Alla vänner och bekanta har jag likso...

Av Helena - 3 augusti 2019 11:06

Nu är det TREDJE gången den här sommaren som jag har glädjetårar: Vi har nått målet!!!   Alla mina härliga vänner, släktingar, bekanta, bloggläsare, facebookgrupp-vänner, viktväktarvänner, artikelläsarvänner, kollegors svärmödrar och alla runtom ...

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards