Livets sinuskurva

Alla inlägg den 1 september 2012

Av Helena - 1 september 2012 23:49

Omröstningen är slut och resultatet är att 60%, d.v.s tre stycken tyckte att vi skulle lägga sten och göra en sittplats. 40% rösta på att så gräs. Och vi gjorde så här: Vi sådde gräs, och så får vi se i vår, om det är där som trädgårdsbänken ska stå, så det blir en liten yta med sten där. Men det passade inte att ha sten exakt där vi hade grävt, så vi måste testa och se hur det ska se ut först. Ett par buskar ska bort också, så vi får skissa litegrann.

 

   

 

Snart kommer en ny omröstning!

Av Helena - 1 september 2012 21:45

Jag låtsas inte om att hösten är på väg, utan har slumrat i hängstolen i uterummet idag. Var tvungen att åka iväg en sväng och hade då tunika och leggings på mig. Mina ben protesterade vilt, så jag slet av mig leggingsen när jag kom hem. Och ikväll har jag fortsatt min uppgift vid symaskinen, så nu kan jag summera: fyra par fållade byxor och ett par lagade shorts. Jag skulle avsluta kuddfodralen, men kom på bättre tankar. Det var meningen att det skulle sys vingar runtom, men nu ska jag köpa större innerkuddar istället, så hela mönstret på tyget syns bättre. Anar att det kan bli ruskigt snyggt!

 

Och så sitter jag och funderar på om jag ska fixa några gardiner med lite höstigare färger till köket, eller om jag ska fortsätta med mina mini-vallmo från Marimekko. De matchar flamingoblommorna och en skål med samma mönster och är riktiga färgklickar... Men lite förnyelse, kanske?

 

Mini-Unikko - Röd vallmo

 

Jag ska fortsätta fundera... behöver ju inte sy dem imorgon.

För då ska jag lura med mannen till Gamla Linköping!

 

Lite tips på snygga tyger annars?

Av Helena - 1 september 2012 16:37

Skulle fått hem gräsfrön igår, eftersom det ändå fanns ärenden att uträtta i stan. Jag hade ju häcken full med match och föräldramöte, etc. Men ingen orkade åka in igår och i morse var det megasovmorgon, tills ingen släpkärra fanns att få tag på och jag blev tjurig, för inget blev gjort. När det var dags för lunch för oss som ätit frukost på morgonen, så blev det äntligen dags för stanfärd... Då fållade vi jeans och sedan fixade vi strömmingsburgare, vi som var kvar hemma. Efter mycket om och men, kom allt hem, jag krattade ut jorden, sådde frön, krattade ner dem försiktigt och vattnade sedan. Nu duger inte det, för att det är några "större" jordklumpar där. Håhåjaja, tänk vad bra allt blir till slut!

 

Men jag får i alla fall glädja mig över att en kompis kom över med ca 4 liter lingon i förrgår, så nu har det blivit lingonsylt. Man blir ju lite sugen på att smaka!

 

   

Och här kommer receptet:

 

Lingonsylt

En sats ger cirka två kilo sylt.

Du behöver

  • 4 liter lingon
  • 6 dl vatten
  • 1,3 kg socker

Gör så här:

Rensa och skölj bären. Koka upp lingonen i vattnet och låt koka i cirka 15 minuter. Låt sockret smälta ner i sylten och tag av från värmen. Rör tills sylten börjar svalna. Slå upp på rengjorda burkar.

 

 


Av Helena - 1 september 2012 09:38

Idag har jag bloggat i en månad på den här platsen.

Min förra blogg hade jag i 4½ år och där skrevs om allt mellan himmel och jord.

Det blev som en dagbok, ventil, summering över det som hände i livet.

Genom den kom jag i kontakt med flera av dem som har blivit mina vänner,

både nätvänner och IRL-vänner.

Några av dem brukar kommentera här (Therese, Elvine, Aud Mari och Ingebjörg, t.ex.)

och det är jag VÄLDIGT glad för.

Genom den andra bloggen träffade jag också min man!

 

Så bloggande fyller en ganska viktig funktion för många,

även om man inte som storbloggarna kan försörja sig på det.

Det är en hobby, ett pyssel för att få göra något eget

och faktiskt för att komma ihåg själv vad man har gjort under dagen.

 

Sedan är det ganska intressant,

att om man har skrivit här att man ska göra något,

så måste man ju göra det också!

Så det som hänger över mig nu och som jag verkligen vill få gjort,

är att sy klart kuddfodralen, så gräset och snickra ihop en flerveckorsmeny.

 

Jag tror att jag ska fixa det under helgen,

det är ju inte oöverstigligt, eller hur?

 

Önskar dig en fin lördag!

 

(Har du som vi, att man måste städa klart innan man får lördagsgodis?)

 

  

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards