Livets sinuskurva

Alla inlägg den 18 augusti 2012

Av Helena - 18 augusti 2012 23:53

Helt fel!


Det har varit min namnsdag i nästan hela mitt liv. 18 augusti, det ska bara vara då. Men någon har bestämt att Lena och Helena inte hör ihop och inte ska firas samtidigt.


Lite tjurig tänker jag fortsätta vara...

Av Helena - 18 augusti 2012 23:34

Ibland är det bättre att ta en paus innan man äter efterrätten, så man hinner känna efter om man verkligen är sugen på något mer. Det var jag idag. Världens enklaste:

 

Varm fruktsallad

 

2 nektariner

1 persika

2 små sommaräpplen (från eget träd)

2 stora plommon

1 chokladkaka med jordnötter (en god från Polen)

 

Skär all frukt i små bitar och blanda i en ugnsform. Inte för tjockt lager.

Riv chokladen grovt över.

 

200 grader i knappt 20 minuter.

Ät med glass

 

Så enkelt så det kan inte ens kallas recept!

Hann inte ta någon bild.....


Av Helena - 18 augusti 2012 21:52

Ja, efter den där stubben var man ju benägen att fira lite! Jag hittade ju receptet redan på förmiddagen, men räkorna skulle tinas och paprikorna har jag redan skrivit om.

 

Här kommer i alla fall receptet, omgjort efter våra tillgångar:

 

Pasta med räkor och grillad paprika


Ingredienser

  • 400 g pasta, vi tog fullkornsspagetti
  • 2 grönsaksbuljongtärningar 
  • 1 dl pesto
  • 1 burk grillad paprika, vi tog 1/3 av dagens hemmagjorda
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 1/2 dl grovhackad persilja
  • en påse räkor... som vi hade i frysen, tinades och skalade
  • salt och svartpeppar

Gör så här


  1. Koka pastan enligt anvisning. Med grönsaksbuljongen
  2. Häll av vattnet och rör i peston. Smaka av med salt och peppar.
  3. Skär den grillade paprikan i grova bitar. Värm paprikan, den pressade vitlöken och peston i pastan.
  4. Blanda ner persilja och räkor och låt allt värmas hastigt i ca 1 minut. Krydda med salt och svartpeppar.

Vi serverade med isbergssallad och tomater.


Bon appetit!

 

 

 

Av Helena - 18 augusti 2012 21:40

Nu är stubbaset loss!

 

Alla rötter är kapade, och vi började rulla upp den mot ena björken, med hjälp av spännband. Då kom vi på att det var bättre att rulla den åt motsatta hållet, för det var däråt släpkärran var parkerad. Då kom en av "hundgubbarna" i grannskapet och stannade till. Han stod och snackade en stund och konstaterade att vi hade hållit på med den ett tag... Sedan erbjöd han sig att lyfta upp den med sin grävare på måndag!

 

Här är i alla fall bilderna på dagens jobb:

 

    

 

 

 

 

Här får en annan björk hjälpa till att dra upp.

 

Så nu är det bara att kapa det sista av de grova rötterna runtomkring, vilket mannen gör så gärna med nya motorsågen!

 

Och på måndag kväll tänker jag fota en TOM grop!


Av Helena - 18 augusti 2012 21:33

Jag har en omgång citrondricka på gång. Inspirerad av recept från

 

 

Men omgjort så det passar mig, står det nu en bunke i kylskåpet. Om ett par dagar ska den silas av och hällas upp på flaskor. Det är ingen atamon i, så det får nog bli snabb åtgång på den. Lite sommarsmak...

Av Helena - 18 augusti 2012 14:49

Jag hittade ett gott recept på pasta, räkor och grillade paprikor, som vi ska ha ikväll. Problemet var att vi hade massor av vita paprikor (9:90/kg häromdagen!), men de var inte grillade. Nu är de det och här är receptet:

 

Ca 7 stycken paprikor

Drygt 0.5 dl olivolja

Salt

Peppar

En kvist basilika

Vitlök efter behag (=3 små klyftor)

 

   

 

Jag delade varje parika i fyra delar, rensade bort kärnor och de vita remsorna och lade sedan bitarna med skalet uppåt. Satte ugnen på grill och lät dem bli nästan svarta i skalet.

 

   


Skalet hade då rest sig och bildat bubblor. De svalnade fort och med hjälp av en filékniv gick det ganska lätt att få bort. Under tiden blandade dottern ihop marinaden och klippte basilikabladen fint. Jag lade ner paprikabitarna vartefter de blev klara.

 

  

 

Nu ligger de i en burk och gottar till sig.

Om de blir så goda som de doftar, ska jag absolut göra om det, för det var jätteenkelt.

Och allt sådant färdigt är ju så dyrt!

 

 

 



Av Helena - 18 augusti 2012 12:51

Se till att du använder tvättpåse,

så att dina ömtåliga BH:ar och bikinis inte trasslar ihop sig!

 

 

 

 

  

Av Helena - 18 augusti 2012 10:07

När en vän på Facebook började skriva om rånjärn, plingade det till i min skalle. Visst var det något som man skulle behöva? Jag googlade och hittade följande bilder:



Från http://kryddburken.se                                   Från http://manomade.blogspot.se


Jag blev så sugen på att göra lite fina rån! Om det nu är någon som har ett rånjärn som tar för mycket plats i gömmorna, så är jag intresserad av att köpa det!

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards