Livets sinuskurva

Alla inlägg under augusti 2012

Av Helena - 8 augusti 2012 22:27

I den uppblossande debatten om fosterdiagnostik och Downs syndrom, vore det bra om fler satte sig in i vad de egentligen talar om. Hur många känner "en sån där" som de pratar om?

 

Ja, jag har faktiskt hört folk uttala att "En sån där skulle jag aldrig vilja ha". Jag, som har namnet på många "sådana där", skulle vara väldigt rädd för att uttala mig så. Jag önskar att fler skulle få träffa alla dem som jag har träffat de senaste 25 åren. Då skulle nog fler gilla "en sån där".

 

Det här är verkligen en välgjord dokumentär :

 

Välkommen till vår vardag.

Av Helena - 8 augusti 2012 19:46

Här är händiga Bosse, som har byggt sin båt ALLDELES SJÄLV.


Kolla in bara:  


Av Helena - 8 augusti 2012 17:23

Jag vaknade i natt av att det dånade. Det var regnet som slog mot uterumstaket. Plåten skallrade av det värsta regnet på många år. Jag stängde dörren till uterummet och kunde faktiskt somna om. I morse såg jag... Inte en chans att jag skulle kunna gräva något under dagen, i den nya damm som bildats. Nu har vattnet sjunkit undan och är nog bara 20 cm djupt.

 

 

Jag får spara lite jobb till imorgon, när det går att gräva där. Men nu börjar man tro att det faktiskt går att få upp aset!

 

Skottkärran har samlat på sig lite vatten, för att visa hur mycket det verkligen har kommit och i poolen är det maxnivå.

 

 

Men jag har gjort lite fynd när jag har grävt: Några gamla, förmodligen handsmidda, spikar dök upp nere i jorden. Jag ska spara dem, för de är verkligen vackra!

 

 

Och så har det hänt två jättetrevliga saker idag:

 

1) Fick besök av två kompisar med familjer. Nio gäster + fyra hemmavarande satt i uterummet och åt kladdkaka... Me like!

 

 

2) Jag har fått jobb!         

     

Ett helårsvikariat på en skola på rätt sida av stan, i mina ämnen. 

 

 

Nu börjar jag tro på att stubben kommer att komma upp också!!!

Av Helena - 7 augusti 2012 23:37

Det där med träning har inte lockat tillräckligt mycket, för att det ska bli någon ordning på det, den här sommaren heller. Men nu kan jag lova att arm-, rygg-, rump- och benmuskler har fått sig en genomkörare idag. Jag har grävt i några timmar och sonen har assisterat. Han stod beredd med grensaxen (den äldre, som vi inte är så rädda om) och klippte alla tunna och halvtunna rötter, när de var i vägen för spaden. Vi har nog kapat ett trettiotal rötter idag, av varierande tjocklek. De lite grövre kapades med tigersåg och en av de allra tjockaste kom en kompis och anföll med motorsågen. En man förstås. Jag har inte tid att vänta tills den veckopendlande äkta hälften kommer hem. Men i utbyte mot en grillmiddag är vissa inte så svårövertalade. Och ungarna lyckades fylla på med lite extra folk, så vi var sju stycken runt bordet. Jag grävde, så jag slapp laga maten...

 

Och vilken kväll blev den regnigaste på hela sommaren...? Som tur är, har vi ett nylagat parasoll, som man kan grilla under. Och mellan skurarna gick det att såga och hugga lite. Så nu är det läge att skyffla bort jorden under resten av stubben. Den SKA bort innan helgen!

 

(Och imorgon kommer nog en bild!)

 

Anställningsintervjun gick också bra... tror jag i alla fall. Ska få besked denna vecka och vi var max fyra stycken som var kallade på intervju, lyckades jag få reda på. Om det inte skulle bli så, är jag kallad till en intervju till, på måndag morgon. Men jag hoppas på det här första jobbet, det lät verkligen intressant!

 

Och innan jag säger godnatt, vill jag bara säga att jag sitter här och sniffar på mina doftljus, med en mugg te, i uterummet. Och tycker att livet är rätt behagligt!

Av Helena - 7 augusti 2012 09:38

Det har legat framme länge: Blocket.

Men ingen har fyllt i det.

Nu ska vi organisera livet och starta veckomenyerna igen.

Barnen får skriva alla maträtter de kan tänka sig,

både vardag och fest.

Sedan ska jag göra veckomenyer.

 

Hur svårt kan det vara?

 

Ett bra tips är att kolla menyerna på skolmaten, som barnen brukar få hem.

Bra och varierad mat.

 

Men här kommer några länkar:

 

ICA:s billiga vecka

Tasteline

Recepten.se

Allt om Mat

Marit Paulsen

 

Du kanske har fler länkar eller tips?

 

Skickaskickaskicka!

 

Jag återkommer med vår veckomatsedel när den är klar.



Carbonara med kantareller Receptbild - Allt om Mat


Carbonara med trattkantareller ser väl gott ut?

Från Allt om Mats sida.



Av Helena - 7 augusti 2012 09:22

Idag är det en sådan dag som lämpar sig för utejobb. 17 grader och soldis. Jag skulle även kunna tänka mig att baka idag. Det är EKOEKOEKOEKO i frysen. Alla barnen är hemma (det var de igår också, fastän jag var borta) och får nog hjälpa till en del.

 

Först måste jag hämta ut ett paket på affären. Jag hade ljusparty förra måndagen och redan igår hade paketet kommit! Idag får det bli packning och utdelning och kanske lite smygsniffande på de goda dofterna. Det är ju en överraskning när man packar upp, för man har ju en viss förmåga att glömma vad man handlade... I alla fall jag...

 

Igår, på tåget hem, åt jag sushi. Det måste vara den perfekta tågmaten (om man kan hantera pinnarna), för den kommer i en behändig liten ask, äts kall och framför allt; luktar inte! Ingen matodörsterror på tåget, inför hungriga medresenärer. Perfekt att sysselsätta sig med, under en tvåtimmarsresa. Dessutom fick jag stifta en ny bekantskap: Päron-Mer på burk. Kändes konstigt att inte höra det sista sörplet och få klämma ur de sista dropparna. Men jag lovar, den var inte kolsyrad!

 

 

 

Klockan 16 ska jag på anställningsintervju.

Jag tror att jag skulle behöva en extra tanke då, om du har tid.

 

Av Helena - 6 augusti 2012 21:45

Höstterminen 2012

Antagningsbesked
 
1

Svenska som andraspråk 3, fördjupningskurs

30 högskolepoäng, Linköpings universitet, Linköping

ANTAGEN

 
2

Svenska som andraspråk, kandidatkurs (Distans, Deltid, Växjö)

30 högskolepoäng, Linnéuniversitetet, Växjö
 

ANTAGEN MED VILLKOR

 

 

Jag har alltså tackat ja till båda. "Samma" kurs på två olika universitet.

Bara för att jag är så velig... Det lutar åt Linköping, BARA för att slippa resa.


Måste bestämma mig snart...
men det är så jobbigt att tänka på hösten när det fortfarande är bikinisäsong! 
Av Helena - 6 augusti 2012 21:18

Det är väldigt tomt nu. En vanlig måndag i augusti, i en vanlig frikyrka i Stockholms-trakten. Med knappt ett hundratal personer som samlades för att hedra en allt annat än vanlig medmänniska och vän. Jag tror det var den vackraste begravningsgudstjänst som jag har varit med på, trots att vår vän bara blev 64 år. Blomsterdekorationerna runt kistan var otroligt vackra och det blev en hel hög med små handbuketter, mestadels rosor, på kistlocket. Jag hade med mig en liten bukett med lavendel, ombundna med en liten spets. För mig var det symboliskt; att min vän, som älskade trädgårdens blommor, men inte tålde dofterna, nu kunde få den finaste av dofter med på sin sista resa.

 

 

 

Och minnesstunden var fin, med många som berättade om vår väns humor och hennes varma hjärta för människor i nöd. Många tårar, men också många skratt. PRECIS, som vår vän skulle vilja ha det!

 

 

Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards