Livets sinuskurva

Alla inlägg den 17 mars 2013

Av Helena - 17 mars 2013 21:18

Härmed abdikerar jag som tvättstugans okrönte drottning.


Alla som anser sig vuxna nog att komma och gå som de vill i det här huset, är också vuxna nog att ansvara för tvätten i en vecka åt gången. Behövs en kurs i sortering/tvätt/hängning/vikning kan jag ÅTERIGEN bjuda på det. Mina kläder ersätts om man förstör dem för att man tror att man vet hur man ska göra. Är man inte med i tvättlaget, får man tvätta sina egna, när man har fyllt en maskin med passande färg. Vilken färg som passar får man då avgöra själv, det är inte min uppgift.


/Den avgående

Av Helena - 17 mars 2013 16:41

Uterummet är snart färdigstädat!


Det är alldeles för stort och rymmer för mycket på vintern, men alldeles lagom på sommaren. Nu återstår bara ett hörn som ska fixas och golvet som ska rengöras. Det är inte helt smart att ha ett trallgolv lagt på ett gjutet golv. Det samlas massor däremellan, så man får dammsuga med frenesi för att det ska kännas rent. Jag sparar det till nästa helg. Då ska golvet torkas också och så kanske fönstren har hunnit bli tvättade också.


Vi har i alla fall suttit där och ätit lunch, vilket var helt perfekt.


Jag har gått igenom växterna och konstaterade att rosmarinbusken gör sig bäst i komposten, apelsinträdet hoppas jag ska återuppstå och olivträdet bli lusfritt. Mårbackapelargonen har blivit smått massakrerad och delar nu med sig av en massa sticklingar.


Bild: Den massakrerade.


Bild: Skott i mängder. Bortskänkes.


Och så har jag gjort något som kan verka helt onödigt... Jag har städat lådan med stearinljus och hittat en ny plats för dem i ett skåp. Nu vet jag vad jag har och behöver inte handla några på lääääänge!     


Av Helena - 17 mars 2013 09:41

Jag undrar om det inte är fler som har det ungefär som jag. Man jobbar mycket och på fritiden äts tiden upp av allt hushållsarbete. Vissa dagar, som igår, kör jag igång med ganska mycket och brukar slutföra det mesta, andra dagar blir det bara ströplock. Det har blivit massor av tvätt fixad i helgen, varav en hel del var utrensade kläder som ska lämnas vidare. Sortering i lakansskåpet och början av städning i uterummet.


Där blev det mest kontroll av överlevande växter, nedtagning av ljusslingorna i fönstren och sortering av allehanda ytterkrukor och verktyg som har samlats där ute. Jag tänkte att det skulle vara färdigstädat där innan Skärtorsdagen, så vi kan njuta av påskledigheten där ute. Då slipper vi ägna hela påskhelgen åt städning där, i alla fall. Det är ju på våren och hösten uterummet är som allra bäst, när man kan sitta halvute, innan utevärmen är tillräcklig. Nu är det en plats för övervintring av fikon-, oliv- och apelsinträd. En mårbackapelargon står där också och har blivit enorm i vinter. Nu sätter den knopp också! Det är en njutning att gå ut och vattna dem och se hur de frodas.


Dagen idag känns som en oskriven bok, som kan fyllas med en massa uppgifter som står på tur. Jag vet bara inte var jag ska börja. Jag har en behovs- & önskelista som räcker ungefär fram till sommaren. Jag får nog börja pricka av den om det ska bli något gjort. Idag tänker jag inte fixa maten, det hoppas jag verkligen att någon annan gör.


Den kombinerade behovs- & önskelistan kommer här:


Städa uterummet

Städa tvättstugan (kommer hyra in barnen på lovet till det)

Plantera vårblommor i krukor; påskliljor, etc.

Tvätta fönstren (mailat firman som gjorde det till jul, billigt och bra)

Skriva uppsats (skulle jag kunna skriva på 10 rader till)

Städa tv-rummet uppe (påbörjat igår, ska fortsätta idag)

Byta gardiner i kök och vardagsrum (i samband med fönstertvätt)

Rensa i garderober (barnen får fix sina)

Köra grejer till Hjärta till Hjärta (kan fixas på tisdag)

Sy i knapp i favoritflanellisen


....och lite till... men nu är det uppskrivet, så nu är det bara att checka av.


Presentation

Livet innehåller både med- och motgång. Och alla andra vanliga dagar däremellan. Efter ett par år utan inlägg kommer jag nu skriva om mitt livs resa. Häng med!

Insamling

 

Nu är insamlingen uppe i 50 290 kr.  Målet nått!!

 

2019-08-03 12.00.

 

   

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Mina vänners läsvärda bloggar

Goa hälsningar från Dig

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards